فعالية فنيات برنامج هيلب في تحسين بعض العمليات المعرفية لدى الأطفال الذاتويين مرتفعي الوظيفية The effectiveness of the HELP program techniques in improving some cognitive processes in highly functional children with autism

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية النوعية - قسم علم النفس التربوى

2 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية فنيات برنامج هيلب في
تحسين بعض العمليات المعرفية لدى الأطفال الذاتويين مرتفعي الوظيفية، وقد تكونت عينة الدراسة من (5) أطفال من الذكور والإناث تراوحت أعمارهم من (9:7) سنوات، وقد اشتملت أدوات الدراسة على: مقياس العمليات المعرفية ببرنامج هيلب (إعداد: بهاء جلال الدين، 2017)، ومقياس استانفورد- بينية للذكاء: الإصدار الخامس (محمود أبو النيل:2011)، مقياس جيليام لتشخيص الذاتويين (إعداد: عادل محمد، وعبير أبو المجد، 2020)، كما اعتمدت الباحثة المنهج شبه تجريبي (التصميم التجريبي قبلي-بعدي- تتبعي لمجموعة واحدة)، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: توجد فروق دالة إحصائية بين رتب درجات الأطفال الذاتويين مرتفع الأداء الوظيفي في القياسين القبلي والبعدي على مقياس العمليات المعرفية بعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدي ،و لا توجد فروق دالة إحصائية بين رتب درجات الأطفال الذاتويين مرتفع الأداء الوظيفي في القياسين البعدي والتتبعي علي مقياس العمليات المعرفية.
The study aimed to reveal the effectiveness of the techniques of the HELP program in improving some cognitive processes among highly functional children. The study sample consisted of (5) male and female children whose ages ranged from (9 to 7) years. The study tools included: the processes scale. Cognitive using the Help program (prepared by: Bahaa Jalal Al-Din, 2017), the Stanford Intelligence Scale: Fifth Edition (Mahmoud Abu El-Nil: 2011), the Gilliam Scale for diagnosing autism spectrum disorder (Prepared by: Adel Muhammad and Abeer Abu Al-Majd, 2020),and the researcher also adopted a quasi-experimental method. (Experimental design, pre-post-follow-up for one group). The study yielded the following results: There are statistically significant differences between the grade levels of children with high functional performance in the pre- and post-measurements on the cognitive processes scale after applying the program in favor of the post-measurement, and there are no differences. Statistical significance between the scores of self-sufficient children with high functional performance in the post and follow-up measurements on the cognitive processes scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية