تقويم محتوى أنشطة العلوم بمنهج "2.0" للمستوى الثاني لرياض الأطفال في ضوء بعض المداخل النظرية "دراسة تشخيصية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الطفولة بكلية التربية - جامعة طنطا

المستخلص

          هدفت الدراسة إلى تقويم محتوى أنشطة العلوم للفصل الدراسي الأول في المستوى الثاني بمنهج "2.0" لرياض الأطفال في ضوء بعض المداخل النظرية، واتبعت الدارسة النهج النوعي، حيث تم تحليل محتوى أنشطة العلوم بمنج رياض الأطفال "2.0"  بكتاب اكتشف" في ضوء بعض المداخل النظرية للعام الدراسي 2021/ 2022م،  باستخدام عدد من الأدوات وهى استمارة تحليل محتوى أنشطة العلوم بمنهج رياض الأطفال "2.0"  بكتاب اكتشف، وبطاقة المقابلات شبه المنظمة لمعلمات وموجهات رياض الأطفال، وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات للتغلب على بعض المعوقات، منها: الاهتمام بالمفاهيم الكيميائية وتحقيق التوازن بين مجالات أنشطة العلوم (أحياء-كيمياء- فيزياء- علوم الأرض والفضاء)، تضمين أنشطة العلوم وخصوصا الفيزياء علي تجارب فعلية يقوم بها الطفل بنفسه، ولابد أن يشتمل الهدف الحد الأدنى من الأداء المطلوب، ومراعاة الأخطاء اللغوية في صياغة الأهداف، وعدم احتواء بعض الأهداف على فعل سلوكي مركب؛ أن تتضمن بعض الأنشطة توظيف أدوات تكنولوجية بسيطة مثل العدسات، المغناطيس، الترمومترات أدوات قياس مقننة، وغير مقننة، وأن تسمح الأنشطة ببناء تخمينات وطرح حلول للمشكلات، وأن تحقق الأنشطة الأهداف المخطط لها؛ أن تراعي الأنشطة التدرج في تقديم مستويات المفهوم العلمي، والاستمرارية داخل الموضوع الواحد؛ والتنوع في أدوات تقويم الأنشطة وأن تكون أدوات التقويم واضحة ومحددة، وشاملة لجميع جوانب العملية التعليمية، وأن معظم أنشطة العلوم في المستوى الثاني تم دمجها مع أنشطة اللغة العربية والرياضيات والدراسات الاجتماعية معاً.
The study aimed to evaluate the content of science activities for the first semester at the second level with the "2.0" curriculum for kindergarten in light of some theoretical entrances, The study followed the qualitative approach, as the content of science activities in kindergarten curriculum "2.0" was analyzed with a book discovered" in light of some theoretical entries for the academic year 2021/2022, Using a number of tools, which is the form of analyzing the content of science activities in the kindergarten curriculum "2.0" with a discovered book, and the semi -organized interview card for kindergarten and guidelines, The study recommended a number of recommendations to overcome some obstacles, including: interest in chemical concepts and achieving a balance between the fields of science activities (neighborhoods- chemistry- physics- earth sciences) an Including science activities, especially physics, on actual experiments that the child himself does, and the goal must include the minimum performance required, taking into account linguistic errors in formulating goals, and not containing some goals on a compound behavioral, space That some activities include the employment of simple technological tools such as lenses, magnets, codified, and non -codified tools, and that activities allow the construction of guesses and solutions to problems, and that activities achieve the planned goals; To take into account the gradual activities in providing levels of the scientific concept and continuity within the one topic;, The diversity of activities evaluation tools and that the evaluation tools are clear and specific, and comprehensive for all aspects of the educational process, that most of the science activities at the second level were combined with the activities of the Arabic language, athletes and social studies together, and also the balance between the various fields of science was not achieved through the activities provided to the child

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية