برنامج تدريبي لتنمية بعض مهارات تصميم وإنتاج مسرح الطفل الرقمي وأثره على تنمية الخيال الأدبي الإبداعي للطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة. A Training program to develop some design and production skills of digital child theatre and its effect on the creative literary imagination development for teacher student at the faculty of Education for Early childhood

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم الأساسية - کلية التربية للطفولة المبکرة - جامعة أسيوط

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلي التعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتنمية بعض مهارات تصميم وإنتاج مسرح الطفل الرقمي وأثره على تنمية الخيال الأدبي الإبداعي للطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة, وتم تطبيق البحث على عدد (40) طالبة بالفرقة الثالثة بالفصل الدراسي الثاني للعام الجامعى 2021-2022م، اعتمد البحث على المنهج التجريبي ذي التصميم شبة التجريبي القائم على استخدام المجموعة الواحدة ذات القياسين القبلي والبعدي، وذلك لمناسبته لطبيعة الدراسة، وتضمنت مواد البحث قائمة ببعض مهارات تصميم وإنتاج مسرح الطفل الرقمي، وقائمة ببعض مهارات الخيال الأدبي الإبداعي للطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة، و البرنامج التدريبي لتنمية بعض مهارات تصميم وإنتاج مسرح الطفل الرقمي، كما قامت الباحثة بإعداد أدوات القياس التالية: اختبار تحصيلي لبعض مهارات تصميم وإنتاج مسرح الطفل الرقمي، وبطاقة ملاحظة بعض مهارات تصميم وإنتاج مسرح الطفل الرقمي، وبطاقة معايير تقييم مسرحية رقمية للطفل، وكذلك اختبار الخيال الأدبي الإبداعى للطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة، وقد توصلت النتائج لوجود فاعلية للبرنامج التدريبي في تنمية بعض مهارات تصميم وإنتاج مسرح الطفل الرقمي للطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة، كما أثبتت النتائج وجود حجم تأثير كبير للبرنامج علي تنمية الخيال الأدبي الإبداعى للطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة.
The research aims to identify the effect of the training program to develop some design and production skills of  digital child theater and its effect on the creative literary imagination development for teacher student at the faculty of Education for Early childhood .This research  was applied on 40 students from third year in the second semester of the academic year  2021-2022, The research relied on the experimental research approach with the quasi-experimental design of one group with pre-and post-measurements for the study group due to its -*-relevance to the nature of the study, and the research materials included : a list of some design and production skills of digital child theater, a list of some creative literary imagination skills for teacher student at the faculty of Education for Early childhood, and the training program to develop some design and production skills of digital child theatre. The researcher prepared the following tools: an achievement test of some design and production skills of digital child theater, an observation checklist of some design and production skills of digital child theater, a list of a digital play evaluation criterion for child and the test of creative literary imagination for teacher student at the faculty of Education for Early childhood. The results of the research revealed that there is an effect of   the training program on development some design and production skills of digital child theatre for teacher student at the faculty of Education for Early childhood. And there is a big significant effect of the program on creative literary imagination for teacher student at the faculty of Education for Early childhood

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية