فاعلية برنامج قائم علي السيكودراما لتنمية وعي الاطفال ذوي الاعاقة العقلية بالمخاطر المحيطة بهم The Effectiveness of Apsychodrama-Based Program to Develop the Awareness of Children with Mental Disabilities of the Dangers Surrounding Them

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة القاهرة كلية التربية للطفولة المبكرة قسم العلوم الاساسية

10.21608/maml.2025.452212

المستخلص

يهدف البحث الحالي الي التحقق من فاعلية برنامج السيكودراما لتنمية وعي الاطفال ذوي الاعاقة العقلية القابلين للتعلم بالمخاطر المحيطة بهم , واستخدم البحث المنهجين الوصفي التحليلي وشبه التجريبي, حيث اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي التحليلي في اعداد الأدوات اللازمة للبحث من خلال الإطلاع على المراجع العربية والأجنبية والمجلات الدوريات العلمية  والدراسات السابقة وتحديد أنواع المخاطر وعمل التجارب الاستطلاعية لأدوات البحث, ثم استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لتطبيق لقاءات البرنامج على عينة البحث, وأعدت مجموعة من أدوات البحث تشمل : مقياس الوعي بالمخاطر للأطفال ذوي الاعاقة العقلية القابلين للتعلم, وبطاقتي ملاحظة لمعلمي التربية الخاصة والوالدين لسلوكيات الطفل تجاه المخاطر, وبرنامج سيكودراما, وتكونت عينة البحث من (10) أطفال (طفلا وطفلة ) من الاطفال ذوي الاعاقة العقلية القابلين للتعلم (5-7) سنوات , وتوصلت نتائج البحث الى فاعلية برنامج السيكودراما لتنمية وعي الاطفال ذوي الاعاقة العقلية القابلين للتعلم بالمخاطر المحيطة بهم , كما توصلت الى أن فاعلية برنامج البحث مستمرة بعد فترة زمنية قدرها أسبوعين من التطبيق.
This study aimed to investigate the effectiveness of a psychodrama program in developing risk awareness among educable intellectually disabled children. The research employed both descriptive-analytical and quasi-experimental methodologies. The researcher utilized the descriptive-analytical approach to prepare the necessary research tools by reviewing Arabic and foreign references , scientific journals, periodicals, and previous studies, identifying types of risks, and conducting pilot experiments for the research tools. Subsequently, the researcher employed the quasi-experimental approach to implement the program sessions on the study sample. A set of research tools was prepared, including: a risk awareness scale for educable intellectually disabled children, two observation cards for special education teachers and parents regarding the child's behavior towards risks, and a psychodrama program. The research sample consisted of (10) educable intellectually disabled children (5 boys and 5 girls) aged (5-7) years. The study results revealed the effectiveness of the psychodrama program in developing risk awareness among educable intellectually disabled children. Furthermore, it was found that the program's effectiveness persisted after a two-week follow-up period. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية