فعالية برنامج قائم على فنيات صن رايز لتحسين الإنتباه المشترك لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد The effectiveness of a program based on Sunrise techniques to improve joint attention in children with autism spectrum disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

10.21608/maml.2025.431453

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية برنامج قائم على فنيات صن رايز لتحسين الإنتباه المشترك لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد، وقد تكونت عينة الدراسة من (5) أطفال من الذكور والإناث تراوحت أعمارهم من (6:4) سنوات، وقد اشتملت أدوات الدراسة على: مقياس الإنتباه المشترك(اعداد: زينب حسين ،2020) برنامج قائم على فنيات صن رايز (إعداد: الباحثة) ومقياس استانفورد- بينية للذكاء: الإصدار الخامس (محمود أبو النيل:2011)، مقياس جيليام لتشخيص اضطراب التوحد (إعداد عادل عبد الله،عبير أبو المجد، 2020)، كما اعتمدت الباحثة المنهج شبه تجريبي (التصميم التجريبي قبلي-بعدي- تتبعي لمجموعة واحدة)، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: توجد فروق دالة إحصائية بين رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب التوحد  في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الإنتباه المشترك بعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدي ، و لا توجد فروق دالة إحصائية بين رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب التوحد  في القياسين البعدي والتتبعي علي مقياس الإنتباه
المشترك.
The study aimed to reveal the effectiveness of a program based on Sunrise techniques to improve joint attention in children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of (5) male and female children whose ages ranged from (6:4) years. The study tools included: The Joint Attention Scale (prepared by: Zainab Hussein, 2020), a program based on Sunrise techniques (prepared by: the researcher), the Stanford Intelligence Scale: Fifth Edition (Mahmoud Abu El-Nil: 2011), the Gilliam Scale for diagnosing autism disorder (prepared by Adel Abdullah, Abeer Abu Al-Majd, 2020). The researcher also adopted a quasi-experimental approach (pre-post-experimental design for one group), and the study yielded the following results: There are statistically significant differences between the grade levels of children with autism disorder in the pre- and post-measurements on the joint attention scale. After applying the program in favor of the post-measurement, there were no statistically significant differences between the grades of children with autism disorder in the post- and post-measurements on the joint attention scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية