اضطراب التلعثم وعلاقته بالذكاء لدى الأطفال في مرحلة الروضة Stuttering disorder and its relationship with intelligence in preschool children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة بين اضطراب التلعثم والذكاء لدى الأطفال في مرحلة الروضة، وأجريت الدراسة على عينة قوامها (10) أطفال متلعثمين بروضة فرسان المستقبل بمحافظة الدقهلية، تراوحت أعمارهم بين (4-6) سنوات. (5) ذكور بمتوسط عمر زمني(5.61) وبانحراف معياري مقداره (624‚0)، (5) اناث بمتوسط عمر زمني (42‚5) وبانحراف معيارى مقداره (512‚0) ،  واستخدمت في الدراسة الأدوات التالية: مقياس التلعثم ( إعداد الباحثة)، مقياس الذكاء المصفوفات المتتابعة الملونة لجون رافن (إعداد وتقنين: عماد أحمد حسن، ٢٠١٦)، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين درجات أطفال الروضة على مقياس التلعثم ودرجاتهم على مقياس الذكاء، وكذلك وجود فروق ذات دلالة احصائية بين الذكور والإناث في متوسطات درجات الاطفال على مقياس التلعثم.
The study aimed to determine the relationship between stuttering disorder and intelligence in preschool children. The study was conducted on a sample of (10) stuttering children at the Future Knights Kindergarten in Dakahlia Governorate, aged between (4-6) years. (5) Males with an average age of (5.61) and a standard deviation of (0.624), (5) Females with an average age of (5.42) and a standard deviation of (0.512). The study used the following tools: the Stuttering Scale (prepared by the researcher) and the Colored Progressive Matrices Intelligence Scale by John Raven (prepared and standardized by Imad Ahmed Hassan, 2016). The results indicated a statistically significant correlation between the preschool children's scores on the stuttering scale and their scores on the intelligence scale, as well as significant statistical differences between males and females in the average scores of children on the stuttering scale

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية