فاعلية برنامج قائم على عادات العقل في تنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طفل الروضة Effectiveness of a Habits of Mind-based program in developing some twenty-first century skills in kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جلمعة السويس - كلية التربية

2 جامعة السويس - كلية التربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن فعالية برنامج قائم على عادات العقل لتنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طفل الروضة. وقد تكونت عينة البحث من(64) طفلاً وطفلة بالمستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال بمحافظة السويس الذين تتراوح أعمارهم
ما بين (6-7) سنوات، وقد تم تقسيم العينة الى مجموعتين متكافئتين أحداهما تجريبية والأخرى ضابطة بواقع (32) طفلًا في كل مجموعة ، واتبع البحث المنهج التجريبي  (التصميم شبه التجريبى( ذو المجموعتين. وقد قامت الباحثتان باتباع الخطوات والإجراءات التالية:
أولاً: إعداد قائمة مهارات القرن الحادى والعشرين لطفل الروضة. (إعداد الباحثتان(
ثانياً: إعداد مقياس مهارات القرن الحادي والعشرين المصور لطفل الروضة (إعداد الباحثتان)
ثالثاً: إعداد قائمة تقدير المعلمة لعادات العقل لدى طفل الروضة (إعداد الباحثتان)
رابعاً: إعداد دليل الأنشطة القائم على عادات العقل لتنمية بعض مهارات القرن الحادى والعشرين لأطفال الروضة. (إعداد الباحثتان)

التأكد من تكافؤ المجموعتين فى كلا ًمن مهارات القرن الحادى والعشرين وعادات العقل.
التطبيق القبلى لمقياس مهارات القرن الحادي والعشرين المصور لطفل الروضة، ثم تطبيق البرنامج المتضمن تنمية
هذه المهارات وتشمل: مهارات التعلم (حل المشكلات
-التفكير الناقد) والمهارات الرقمية (البحث عن المعلومات باستخدام الانترنت- توظيف التكنولوجيا في حل المشكلات) والمهارات الحياتية(المبادرة - التفاوض والحوار) استناداً إلى عادات العقل. وذلك فى الفصل الدراسى الأول عام2023/2024.
التطبيق البعدى لمقياس مهارات القرن الحادي والعشرين المصور لطفل الروضة على المجموعة التجريبية.
معالجة البيانات احصائيا باستخدام اختبار(ت) الاحصائي ولحساب حجم التأثير تم استخدام معادلة ايتا.
تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات المرتبطة بنتائج البحث.

وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في مهارات القرن الحادي والعشرين بين مجموعتي البحث لصالح اطفال المجموعة التجريبية بعد الممارسة والتدريب على عادات العقل.
The current research aimed to reveal the effectiveness of a program based on habits of mind to develop some 21st century skills in kindergarten children. The research sample consisted of (64) male and female children in the second level of kindergarten in Suez Governorate aged (6-7) years, and the sample was divided into two equal groups, one experimental and the other control, with (32) children in each group, and the research followed the experimental method (quasi-experimental design) with two groups. The researchers followed the following steps and procedures:
First: Preparing a list of twenty-first century skills for kindergarten children. (Prepared by the researchers)
Second: Preparing the twenty-first century skills scale for kindergarten children (prepared by the two researchers).
Third: Preparing a list of the teacher's assessment of the kindergarten child's habits of mind (prepared by the two researchers)
Fourth: Preparing an activity guide based on habits of mind to develop some 21st century skills for kindergarten children. (Prepared by the two researchers)
- Ensuring the equivalence of the two groups in both 21st century skills and habits of mind.
- Pre-application of the twenty-first century skills scale for kindergarten children, and then the application of the program that includes these skills, including: Learning skills (Problem solving - critical thinking), digital skills (searching for information using the Internet - using technology to solve issues) and life skills (initiative - negotiation and dialogue) based on habits of mind. In the first semester of 2023/2024
- Applying the twenty-first century skills scale illustrated for kindergarten children to the experimental group.
- The data were statistically analyzed using the t-test, and to calculate the effect size, the Eta formula was used and Recommendations and suggestions. 
The results showed that there were statistically significant differences in the 21st century skills between the two research groups in favour of the children of the experimental group after practice and training on habits of mind

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية