استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية مهارات الاتصال لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية The effectiveness of Using electronic mind maps in developing communication skills for children with hearing disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة المنصورة - كلية التربية - قسم مناهج وطرق تدريس

المستخلص

عنوان البحث: فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية  مهارات الاتصال  لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية.
هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية بعض مهارات الاتصال لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية، و تكونت عينة البحث من مجموعتين إحداهما تجريبية، درست بالخرائط الذهنية الإلكترونية وعددها (١٢) طفلًا من أطفال الصف الأول الابتدائي بمدرسة الأمل للصم وضعاف السمع بالمنصورة، والأخرى ضابطة درست بالطريقة المعتادة وعددها (١٠) أطفال من أطفال الصف الأول الابتدائي بمدرسة ميت حدر للصم وضعاف السمع بالمنصورة، و تمثلت أداة البحث فى: مقياس مهارات الاتصال، كما تمثلت مواد البحث فى: دليل المعلم لتدريس محور(كيف يعمل العالم) بمادة اللغة العربية للصف الأول الابتدائي الفصل الدراسي الثاني باستخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية.(إعداد الباحثة)، وكراسة النشاط.(إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث عن:

وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات الاتصال لصالح المجموعة التجريبية.
وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات الاتصال لصالح التطبيق البعدي.

Research title: The effectiveness of Using electronic mind maps in developing communication skills for children with hearing disabilities, The current research amid to identify effectiveness of using electronic mind maps in developing communication skills for children with hearing disabilities, The research sample consisted of two groups, one of them was experimental, studied using electronic mind maps, numbering 12 children from the first grade of primary school at Al-Amal School for Deaf and Hard of hearing in Mansoura, and the other was a control group, studied in the usual way, numbering 10 from the first grade of primary school at Met Hader School   in Mansoura,    The research Tool represented by: the communication skills scale, And The research materials were represented by: The teacher's guide for teaching the axis (How the world works) in the Arabic Subject for the first grade of primary school, second semester, using electronic mind maps (Prepared by the researcher), and the      activity booklet.(Prepared by the researcher)                  
 The result of research resulted in                             
1- There is a statistically significant difference between the average ranks of the experimental group and the control group in the post -application of the communication skills scale in favor of the experimental group.                                 
2- There is a statistically significant difference between the   average ranks of the scores of the pre- and post- application                            of the communication skills scale in favor of the post-      application.                          

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية