فعالية برنامج قائم علي الألعاب الإلكترونية وفق نظرية (PASS) لخفض أعراض تشتت الإنتباه المصحوب بفرط الحركة لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية The Effectiveness of a program based on electronic games according to PASS theory to decrease the symptoms of ADHD in primary school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية النوعية - قسم العلوم التربوية والنفسية

2 جامعة المنصورة - كلية التربية النوعية - قسم تكنولوجيا التعليم

3 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

        هدف هذا البحث إلى فعالية برنامج قائم على الألعاب الإلكترونية وفق نظرية PASS في خفض أعراض تشتت الإنتباه المصحوب بفرط الحركة، من أجل هذا قامت الباحثة بتصميم برنامج قائم على الألعاب الإلكترونية وفق نظرية PASS طبقاً لنموذج "محمد عطيه خميس (2003)"، ثم أعدت الباحثة أدوات البحث التي تمثلت في إستمارة جمع البيانات الأولية للتلميذ، ومقياس تشتت الإنتباه، ومقياس فرط الحركة، وتم إختيار عينة البحث من تلاميذ الصف الرابع الإبتدائى من مدرسة طلعت حرب التجريبية بطلخا بمحافظة الدقهلية، والبالغ عددهم 30 تلميذ وتلميذة، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين (تجريبية، ضابطة) بشكل عشوائى ومتساوى، وعددهم (15) تلميذ وتلميذة، وأٌستخدم المنهج الوصفى في إعداد الإطار النظرى للبحث، بينما إستخدمت المنهج التجريبى في إجراء تجربة البحث، وكشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من (مقياس تشتت الإنتباه، ومقياس فرط الحركة) لصالح المجموعة التجريبية، وفى ضوء ذلك قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة
This research aimed to investigate the effectiveness of a program based on electronic games according to the PASS theory in reducing symptoms of attention deficit hyperactivity disorder. To achieve that , the researcher designed a program based on electronic games according to the PASS theory in the light of  "Mohamed Attia Khamis  (2003) model ". The researcher also prepared the research tools;  a form for collecting the initial data of the student, the attention deficit scale, and the hyperactivity scale. The research sample consisted 30 male and female students which was selected from fourth-grade primary school students from Talat Harb Experimental School in Talkha, Dakahlia Governorate. the researcher divided the research into two groups (experimental, control) randomly and equally ( 15 male and female studentsi in each group) . The descriptive approach was used in preparing the theoretical framework for the research, while the experimental approach was used in conducting the research experiment. The results revealed the existence of statistically significant differences between the experimental and control groups in each of (the attention deficit scale and the hyperactivity scale) in favor of the experimental group. In the light of that, the researcher presented a set of recommendations and proposed researchs

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية