برنامج مقترح لتنمية قيم المشاركة الاجتماعية لدى أطفال الروضة A Proposed Program to Develop Some Values of Participation in kindergarten Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

المستخلص

هدف البحث  إلى التعرف على فاعلية برنامج مقترح لتنمية بعض قيم المشاركة لدى طفل الروضة ، وتكونت عينة البحث من (60) طفلًا وطفلة من أطفال الروضة ، والذين تراوحت أعمارهم ما بين (٥‐٦) سنوات، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما مجموعة تجريبية بلغ عددها(30) طفلًا وطفلة، والأخرى مجموعة ضابطة بلغ عددها(30) طفلًا وطفلة ، وقد تم إعداد واستخدام الأدوات والمواد التالية: قائمة قيم المشاركة المناسب تنميتها لدى طفل الروضة ، ومقياس قيم المشاركة المصور لطفل الروضة ، والبرنامج  المقترح لتنمية قيم المشاركة لدى طفل الروضة. وأسفرت نتائج البحث عن:  فاعلية البرنامج فى تنمية قيم المشاركة لدى طفل الروضة .
The research aimed to identify the effectiveness of a proposed program to develop some values ​​of participation in kindergarten children. The research sample consisted of (60) boys and girls from kindergarten children, whose ages ranged between (5-6) years, and they were divided into two groups, one of which was an experimental group with a number of (30) boys and girls, and the other was a control group with a number of (30) boys and girls. The following tools and materials were prepared and used: a list of appropriate values ​​of participation to be developed in kindergarten children, a pictured scale of values ​​of participation for kindergarten children, and the proposed program to develop values ​​of participation in kindergarten children. The research results showed: The effectiveness of the program in developing values ​​of participation in kindergarten children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية