الادراك البصري و علاقته بتدني المستوي التحصيلي في الرياضيات لدي عينة من الصم Visual perception and its relationship to low achievement in mathematics for a Sample of Deaf People

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية الآداب - قسم علم النفس

المستخلص

هدفت الدراسة الي التعرف علي علاقة الادراك البصري بتدني المستوى في  الرياضيات عند عينة من التلاميذ الصم،و تكونت عينة البحث من 94 تلميذا و تلميذة من الصف الثالث الابتدائي الي الصف الثامن الابتدائي من عمر 8-15 سنة ببعض مدارس الامل للصم و ضعاف السمع بمحافظة الدقهلية ، وتم استخدام (مقياس الادراك البصري و مقياس الرياضيات) من اعداد د/ فتحي الزيات مع استخدام معامل ارتباط بيرسون للتوصل الي الدلالة الاحصائية، و توصلت الدراسة الي وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة احصائية بين الادراك البصري و المستوي التحصيلي في الرياضيات
The study aimed to identify the relationship of visual perception to low level in mathematics among a sample of deaf students. The research sample consisted of 94 male and female students from the third grade to the eighth grade of primary school, aged 8-15 years, in some Al Amal schools for the deaf and hard of hearing in Dakahlia Governorate. (Visual perception scale and mathematics scale) prepared by Dr. Fathi Al-Zayat were used with the use of the Pearson correlation coefficient to reach statistical significance. The study found that there is a direct, statistically significant correlation between visual perception and the achievement level in mathematics.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية