تصميم برنامج إذاعي رقمي باستخدام تقنية الإيديو لتنمية بعض المفاهيم اللغوية لدى طفل الروضة في ضوء التنمية المستدامة Designing A Digital Radio Program Using Audio Technology to Develop Some Language Concepts for Kindergarten Children in the Light of Sustainable Development

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى قياس فعالية تصميم البرنامج الإذاعي الرقمي لتنمية بعض المفاهيم اللغوية لدى طفل الروضة باستخدام تقنية الإيديو، ولتحقيق هذا الهدف اتبعت الباحثة المنهج التجريبي، واستخدمت الباحثة تصميم سولومون الرباعي Solomon Four- Group Design، وذلك لأنه يعتبر من أكثر التصاميم ضبطا للعوامل المؤثرة في كل من الصدق الداخلي والصدق الخارجي، كما أنه الأكثر مناسبة للبرنامج التدريبي الحالي
تم اختيار عينة البحث من المعلمات بمدارس المنصورة كولدج الحديثة للغات، حيث تم اختيار (60) معلمة تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما ضابطة وبلغ عددها (30) معلمة، وهذه المجموعة لا تتعرض للبرنامج التدريبي، والأخرى تجريبية وبلغ عددها (30) معلمة ويتم تعريضهم إلى تصميم البرنامج الإذاعي من خلال تطبيق بطاقة الملاحظة قبليا وبعديا على تقديم المفاهيم اللغوية، وكذلك تدريبهم على قائمة المعايير التربوية والفنية.
ثم قامت الباحثة باختيار (60) طفلا وطفلة من نفس المدارس التي توجد فيها المعلمات، وتم تقسيمهن إلى (30) طفلا وطفلة كمجموعة تجريبية، (30) طفلا وطفلة كمجموعة ضابطة ويتم تطبيق عليهم الاختبار المصور للمفاهيم اللغوية قبليا وبعديا، وقامت الباحثة بإعداد أدوات الدراسة الآتية: (استبانة تحديد بعض المفاهيم اللغوية المناسبة لطفل الروضة، اختبار المفاهيم اللغوية المصور، قائمة المعايير التربوية والفنية للبرنامج الإذاعي الرقمي، بطاقة ملاحظة تصميم الإذاعة الرقمية)، ومن أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة الأثر الإيجابي والعلاقة الارتباطية بين تدريب المعلمات على تصميم البرامج الإذاعية، وتنمية المفاهيم اللغوية لدى طفل الروضة بما يتفق مع أهداف التنمية المستدامة من حيث الاهتمام بالمعلم والمتعلم.
The current study aimed to measure the effectiveness of the design of the digital radio program to develop some language concepts in kindergarten children using the video technique, and to achieve this goal, the researcher followed the experimental method, and the researcher used the Solomon four-group design, because it is considered one of the most appropriate designs for the factors affecting both internal and external validity, and it is also the most suitable for the current training program
The research sample was selected from female student teachers in Mansoura College Modern Language Schools, where (60) female student teachers were selected and divided into two groups, one of which was a control group of (30) student teachers, and this group was not exposed to the training program, and the other experimental group of (30) student teachers and they were exposed to the radio program design by applying the observation card before and after the presentation of linguistic concepts, as well as training them on the list of educational and technical standards.
The researcher then selected (60) male and female children from the same schools where the student teachers receive their training, and divided them into (30) male and female children as an experimental group, (30) male and female children as a control group and applied the pictorial scale of linguistic concepts before and after, and the researcher prepared the following study tools: (Questionnaire to identify some linguistic concepts suitable for kindergarten children, pictorial linguistic concepts scale, list of educational and technical criteria for the digital radio program, digital radio design observation card). One of the most important findings of the study is the positive impact and correlation between training student teachers to design radio programs and developing the linguistic concepts of kindergarten children in line with sustainable development goals in terms of attention to the teacher and the learner.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية