فـعـالـيـة اسـتـراتـيـجـيـة الـبـيـت الـدائـري في تـنـمـيـة بـعـض مـهـارات اللـغـة لـطــفــل الـروضـة في ضوء منهج 2.0 The Effectiveness of Circular House in Developing Some Language and Social Communication Skills for Kindergarten Child in The Light of 2.0 Curriculum

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جـامـعـة الـسـويـس -كـلـيـة الـتـربـيـة - قـسـم تـربـيـة الـطـفـل

2 جـامـعـة الـسـويـس - كـلـيـة الـتـربـيـة قـسـم عـلم الـنـفـس الـتـربـوي

3 جـامـعـة الـسـويـس - كـلـيـة التـربـيـة - قـسـم تـربـيـة الـطـفـل

4 جامعة السويس - كلية التربية - قسم تربية الطفل

المستخلص

     هـدف البـحـث إلى تـنـمـيـة بـعـض مـهـارات اللـغـة (مـهـارات الاسـتـمـاع، مـهـارات الـتـحـدث)، باسـتـخـدام اسـتـراتـيـجـيـة الـبـيـت الـدائـري لـدى طـفـل الـروضـة وذلك في ضـوء منـهـج 2.0، وتـحـقـيـقـاً لـهـدف الـبـحـث تم اسـتـخـدام الـمـنـهـج شـبـه الـتـجـريـبي عـلى عـيـنـة مـكـونـة من (٨٠ طـفـل وطـفـلـة) من أطـفـال الـمـسـتـوى الـثـانى بـروضـة مـدرسـة مـوسى بن الـنـصـيـر الـرسـمـيـة للـغـات مـقـسـمـة إلى مـجـمـوعـتـيـن: الـمـجـمـوعـة الـتـجـريـبـيـة وعـددهـا (٤٠ طـفـل وطـفـلـة)، وتـم الـتـدريـس لـهـم باسـتـراتـيـجـيـة الـبـيـت الـدائـري، والـمـجـمـوعـة الـضـابـطـة وعـددهـا (٤٠ طـفـل وطـفـلة) وتـم الـتـدريـس لـهـم بالـطـرق الـتـقـلـيـديـة، وتم إعـداد أدوات الـبـحـث الـمــمـثـلـة في) قـائـمـة مـهـارات الاسـتـمـاع ومـهـارات الـتـحـدث، واخـتـبـار مـهـارات الاسـتـمـاع ومـهـارات الـتـحـدث، ودلـيـل الأنـشـطة( إعـداد الـبـاحـثـة وفـقـاً لاسـتـراتـيـجـيـة الـبـيـت الـدائـري، وأظـهـرت نـتـائـج الـبـحـث وجـود فـروق ذات دلالـة إحـصـائـيـة بـيـن مـتـوسـط درجـات أطـفـال الـمـجـمـوعـة الـتـجـريـبـيـة في الاخـتـبـار الـقـبـلي والاخـتـبـار الـبـعـدي لـصـالـح الاخـتـبـار الـبـعـدي، كـمـا وجـدت فـروق ذات دلالـة إحـصـائـيـة بـيـن مـتـوسـط درجـات أطـفـال الـمـجـمـوعـتـين الـتـجـريـبـيـة والـضـابـطـة لـصـالـح اخـتـبار مـهـارات الاسـتـمـاع ومـهـارات الـتـحـدث لأطـفـال الـمـجـمـوعـة الـتـجـريـبـيـة في الاخـتـبـار الـبـعـدي لـمـهـارات الاسـتـمـاع ومـهـارات الـتـحـدث وبالـتـالي أثـبـت البـحـث فـعـالـيـة اسـتـخـدام اسـتـراتـيـجـيـة الـبـيـت الـدائـري لـتـنـمـيـة مـهـارات الاسـتـمـاع ومـهـارات التـحـدث لـدى طـفـل الـروضـة وذلك في ضـوء مـنـهـج 2.0.
      The objective of the research is to develop some language skills (listening skills, speaking skills) by using the Circular house strategy for kindergarten children in light of a curriculum 2.0, and to achieve the research goal, the quasi-experimental approach was used on a sample of (80 boys and girls) from second-level kindergarten children. Moussa bin Al -Nasir Al - official language was divided into two groups: The experimental group numbered (40 boys and girls), and they were taught the circular house strstegy, and control group numbered (40 boys and girl) tyey were taught in traditional methods. And research tools were prepared, represented in a list of listening skills and speaking skills, test of listening skills and speaking skills, and the activities guide prepared by the researcher in accordance with the Circle House Strategy. The results of the research showed that there were statistically significant differences between the average scores of the children of the experimental group in the pre-test of thief during the post-test, statistically significant differences were found between the average scores of the children of the experimental and control groups in favor choosing listening and speaking skills for the children of the experimental group in the post- test of the listening skills and speaking skills. Therefore, the research has proven the effectiveness of using the circle house strategy to develop listening and speaking skills of Kindergarten in light of the Curriculum 2.0 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية