متطلبات استخدام بعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الروضة من وجهه نظر معلمات رياض الأطفال" “Requirements for using some Artificial Intelligence (AI) Applications to develop creative thinking skills among Kindergarten children as perceived by kindergarten teachers”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة دار الحكمة ، جدة ،المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى الفاعلية بين كلاً من استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي وتنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الروضة من وجهه نظر معلمات رياض الأطفال، والكشف عن العلاقة الواقعة بين أبعاد تطبيقات الذكاء الاصطناعي (بُعد التدريب والتطوير، وبُعد الملائمة، وبُعد الفعالية) وتنمية مهارات التفكير الإبداعي عند أطفال الروضة، والكشف عن مدى الاختلافات والفروق بين تقدير أفراد عينة الدراسة لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الروضة تعزي لمتغير (العمر، عدد سنوات الخبرة، المؤهل العلمي)، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، كما تكونت عينة هذه الدراسة من (160) معلمة من معلمات رياض الأطفال، واستخدمت هذه الدراسة الاستبانة كأداة لتحقيق أهدافها، وأظهرت نتائج هذه أنه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأبعادها (التدريب والتطوير والملائمة والفاعلية) وبين تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الروضة من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيًا بين تقدير أفراد عينة الدراسة لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي على تنمية مهارات التفكير الابداعي لدى أطفال الروضة تعزي لمتغير العمر وعدد سنوات الخبرة والمؤهل العلمي.
This study aims to determine the effectiveness of the use of AI Applications and the development of creative thinking skills among kindergarten children as perceived by kindergarten teachers. Furthermore, it demonstrates the relationship between the dimensions of AI Applications (Training and Development, Suitability, and Effectiveness) and the development of creative thinking skills among kindergarten children. the Study also reveals the extent of differences between the study sample members' appreciation of the use of AI Applications to develop creative thinking skills among kindergarten children due to the variables (Age, Number of Years of Experience, Academic Qualification). This Study uses the Descriptive-Analytical Approach, with a sample size of 160 kindergarten teachers. This Study uses a Questionnaire Tool and concludes that there is a statistically significant relationship between the use of AI Applications and their dimensions (Training, Development, Suitability, and Effectiveness) and the development of creative thinking skills among kindergarten children, as perceived by kindergarten teachers. Meanwhile, it concludes that there are no statistically significant differences in the study sample members' estimates of the usage of AI Applications to develop creative thinking skills among kindergarten children based on Age, Number of Years of Experience, or Academic Qualification.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية