الدمج لدى الطلاب المدمجين بالمرحلة الابتدائية Integration among integrated students in primary school

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية الآداب - قسم علم النفس

المستخلص

الدمج هو تعليم ذوي الاحتياجات الخاصة داخل مؤسسات التربية العادية، وأنه يعتبر حقا من حقوق هذه الفئات الخاصة ليتفاعلوا في بيئة طبيعية مع أقرانهم العاديين بأقصى درجة ممكنة، عن طريق إعطائهم الفرصة للتعايش داخل المجتمع العادي ، وتختلف أساليب الدمج من مكان لآخر، ومن بلد لآخر، وذلك حسب ظروف وإمكانات هذا المجتمع، ونوع ودرجة الإعاقة ودرجة الاستعداد والميول والقدرات للأشخاص ذوي الاحتياجات الخاصة ، كما يبدو أن استخدام هذه المصطلحات اختلف من مجتمع إلى آخر، ومن حقبة إلى أخرى، ومن باحث إلى آخر حسب الغرض من استخدامه وفلسفة استخدامه في الوقت والمكان المحدد لاستخدامه فكلاً يستخدمه على حسب طبيعة العمل الذي يقوم به والمهمة المكلف بها
Integration is the education of people with special needs within regular educational institutions, and it is considered a right for these special groups to interact in a natural environment with their ordinary peers to the greatest extent possible, by giving them the opportunity to coexist within normal society, and the methods of integration vary from one place to another, and from one country to another. This depends on the circumstances and capabilities of this society, the type and degree of disability, the degree of readiness, inclinations and abilities of people with special needs. It also appears that the use of these terms differed from one society to another, from one era to another, and from one researcher to another according to the purpose of its use and the philosophy of its use at the specific time and place. To use it, everyone uses it according to the nature of the work he is doing and the task assigned to it

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية