الإرشاد المعرفى السلوكى لتلاميذ المدارس Cognitive behavioral guidance for school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية الآداب - قسم علم النفس

المستخلص

الإرشاد المعرفى السلوكى هو شكل من أشكال العلاج النفسي الذي ثبتت فعاليته في مجموعة من المشاكل بما في ذلك لرضا الوظيفى، واضطرابات القلق، ومشاكل تعاطي الكحول والمخدرات، والمشاكل الزوجية، واضطرابات الأكل، والأمراض العقلية الشديدة، حيث   يقدم المرشد النفسى مجموعة من الخبرات والمعلومات للعمسترشد بهدف إعادة تشكيل بنيته المعرفية، ويتضمن عدد من المقابلات الفردية والجماعية، وتعتمد العملية الإرشادية على أحد أساليب الإرشاد المعرفى السلوكى وفنياته، وتعد النظرية المعرفية السلوكية أحد أبرز النظريات التى تسعى لتفسير ظاهرة التعلم الإنسانى، والتى أثبتت فعاليتها فى علاج الاضطرابات السلوكية سواء فردياً أو جماعياً، حيث تسعى إلى تغيير السلوك من خلال التركيز على كيفية إدراك الفرد للمنبهات وتفسيره لها
Cognitive-behavioral counseling is a form of psychotherapy that has been proven effective in a range of problems, including job satisfaction, anxiety disorders, alcohol and drug abuse problems, marital problems, eating disorders, and severe mental illness. The psychological counselor provides a range of experiences and information to the client with the aim of Reshaping his cognitive structure, and includes a number of individual and group interviews, and the counseling process depends on one of the methods and techniques of cognitive-behavioral counseling. The cognitive-behavioral theory is one of the most prominent theories that seeks to explain the phenomenon of human learning, and which has proven its effectiveness in treating behavioral disorders, whether individually or collectively, as It seeks to change behavior by focusing on how an individual perceives and interprets stimuli
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية