برنامج تدريبي قائم على نظرية دابروسكي في تنمية بعض مهارات التفكير المستقبلي لدى أطفال الروضة الموهوبين A training program based on Dabrowski's theory in developing some of future thinking among gifted kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بنها -كلية التربية النوعية - قسم الطفولة المبكرة والتربية

المستخلص

 هدفت الدراسة إلى إعداد برنامج قائم على نظرية دابروسكي في تنمية التفكير المستقبلي لدى أطفال الروضة الموهوبين، واعتمدت الدراسة علي المنهج شبه التجريبي الذي يقوم علي مجموعة واحدة مع القياس القبلي والبعدي والتتبعي، وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال (ذكور وإناث) من أطفال الروضة الموهوبين، تتراوح أعمارهم من (4-6) سنوات، وشملت أدوات الدراسة على مقياس مهارات التفكير المستقبلي لأطفال الروضة الموهوبين الموجه للمعلمات (إعداد الباحثة)، ومقياس مهارات التفكير المستقبلي المصور (إعداد الباحثة)، وبرنامج تنمية مهارات التفكير المستقبلي لدى أطفال الروضة الموهوبين (إعداد الباحثة)، دليل الكشف عن الأطفال الموهوبين (إعداد/ باظه، 2014) للتعرف على الأطفال عينة الدراسة، ومقياس مهارات التفكير المستقبلي (إعداد/ خضر، 2020) للتأكد من صدق المحك لمقياس مهارات التفكير المستقبلي المصور، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن البرنامج القائم على نظرية دابروسكي له أثر كبير وفاعلية في تنمية مهارات التفكير المستقبلي لدى أطفال الروضة الموهوبين، كما توصلت نتائج الدراسة إلي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات التفكير المستقبلي لأطفال الروضة الموهوبين الموجه للمعلمات لصالح القياس البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات التفكير المستقبلي المصور لأطفال الروضة الموهوبين لصالح القياس البعدي، كما أظهرت النتائج استمرار فاعلية البرنامج في تنمية مهارات التفكير المستقبلي لدى الأطفال عينة الدراسة في القياس التتبعي بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج.
The study aimed to prepare a program based on Dabrowski’s theory in developing future thinking among gifted kindergarten children. The study relied on the quasi-experimental approach, which is based on one group with pre-, post- and follow-up measurement. The study sample consisted of (10) kindergarten children (male and female). Gifted students, aged from (4-6) years. The study tools included a scale of future thinking skills for gifted kindergarten children directed to teachers (prepared by the researcher), a pictorial scale of future thinking skills (prepared by the researcher), and a program for developing future thinking skills among gifted kindergarten children (prepared by the researcher), the guide to detecting gifted children (prepared by Bazha, 2014) to identify the children in the study sample, and the future thinking skills scale (prepared by Khader, 2020) to ensure the validity of the test for the illustrated future thinking skills scale. The results of the study found that there were significant differences There is statistical significance between the average scores of the experimental group in the pre- and post-measurements on the scale of future thinking skills for gifted kindergarten children directed to teachers in favor of the post-measurement, and the presence of statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the pre- and post-measurements on the future-thinking skills scale illustrated for gifted kindergarten children in favor of the measurement. The results also showed the continued effectiveness of the program in developing future thinking skills among the children in the study sample in the follow-up measurement one month after the program was implemented.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية