برنامج قائم على إستراتيجية التعلم الممتع لخفض التجول العقلي عند طفل الروضة وأثره على مستوى الرفاهية النفسية لديه A program based on fun learning to reduce mind wandering of kindergarten children and its effect on their level of psychological well-being

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة اسيوط - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على التعلم الممتع لخفض التجول العقلي عند طفل الروضة ببعديه: التجول العقلي المرتبطة بموضوع التعلم والتجول العقلي غير المرتبط بموضوع التعلم،  ومعرفة أثر هذا البرنامج على مستوى الرفاهية النفسية للأطفال عينة البحث، وأبعادها الستة وهي: التمكين البيئي، النمو الشخصي، أهداف الحياة، تقبل الذات، الإستقلالية، والعلاقات الإيجابية مع الآخرين، وتم تصميم أدوات البحث التالية: مقياس التجول العقلي المصور لطفل الروضة ومقياس الرفاهية النفسية لطفل الروضة، والتي طبقت على عينة قوامها (45) طفلاً وطفلة بالمستوى الثاني في رياض الأطفال كعينة تجريبية، وتم قياسهم قبلياً وبعدياً ومقارنتهم مع (45) طفلاً وطفلة بالمستوى الثاني في رياض الأطفال كعينة ضابطة، وتم التوصل إلى فروق دالة إحصائياً بين متوسطات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لأدوات البحث لصالح المجموعة التجريبية، كما تم التوصل إلى فروق دالة إحصائيا في القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية على أدوات البحث لصالح المجموعة التجريبية، مما يدل على فاعلية البرنامج في خفض التجول العقلي للمجموعة التدريبية، كما كان له أثر فعال على المرونة النفسية حيث تحسن مستوى المرونة النفسية للأطفال موضع البحث، كما توصلت الباحثة لوجود علاقة عكسية بين التجول العقلي والرفاهية النفسية، وتم التوصل إلى العديد من التوصيات مثل ضرورة تفعيل إستراتيجيات التعلم الممتع ضمن أنشطة منهج (2.0) بما فيها من تنوع وإثراء وفائدة للعملية التعليمية أكاديميا ونفسيا وإجتماعياً والعمل على تضمين إستراتيجيات التعلم الممتع ضمن الإعداد المهني قبل الخدمة للطالبات المعلمات نظرياً وتطبيقياً.
The current research aimed at identifying the effectiveness of fun learning based program to reduce mind wandering of kindergartech children with its both types: mind wandering related to the subject topic and mind wandering not relatd to subject topic. It aimed as well to identify the impact of this program on the psychological well being of these children with its six dimenstions: environmental mastery, personal development, life goals, self acceptance, independency and positive relationships with others. The researcher developed the research tools; pictured mind wandering scale for kindergarten children and psychological well being scale for kindergarten children. They were administered at (45) kindergarten children as an experimental group and (45) as controlled group. The research used qusai experimental design of both experimental and control group. The researcher reached the following results: statistical significant differences were found between pre and post testing of the experimental group of favoring post testing. Also, statistical significant differences were reached between both the experimental and control group at post testing favoring the experimental group. This indicated the effectiveness of the program to reduced the mind wandering of kindergarten children and the increasing level of their pscyholgical well being of the research group.  Also, there was a negative relation between mind wandering and psychological well being. The paper ended with some recommendations such as: the importance of activating techniques of fun learing within the acitivities of (2.0) curriculm of kindergarten for their varities and options and gain for the educational process at academical, psychological and social levels, and also including its strategies within preservice preparation courses of student’ teachers both theoretically and practically

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية