برنامج تدريبى للطالبة المعلمة لتصميم المجلة الالكترونية فى تنمية مهارات الاستقبال اللغوى لدى طفل الروضة A training program for a student teacher to design an electronic magazine in the development of language reception skills in a kindergarten child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحديد المهارات الاستقبالية للغة التي يمكن تنميتها لدى طفل الروضة من خلال تصميم مجلات إلكترونية لتنمية بعض المهارات الاستقبالية للغة لدى أطفال الروضة، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد مجموعة من المواد والأدوات وقامت بتقنينها علميًا، ومن هذه الأدوات: قائمة المهارات الاستقبالية للغة لدى طفل الروضة، اختبار معرفي للمهارات الاستقبالية للغة الواجب تنميتها لدى طفل الروضة، مع تدريب الطالبات المعلمات على تصميم المجلات الإلكترونية.
واستخدم البحث المنهج التجريبي، وقد تم تطبيق أدوات البحث على عينة قوامها (80) طالبة معلمة بالمستوى الرابع بكلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنصورة، وقسمت إلى مجموعة تجريبية قوامها (40) طالبة، وأخرى ضابطة قوامها (40) طالبة، وتم تطبيق الأدوات قبليا وبعديا على مجموعتي البحث، أما التطبيق التتبعي فقد اختصت به المجموعة التجريبية لقياس بقاء أثر التعلم لتصميم مجلة إلكترونية لتنمية مفاهيم اللغة الاستقبالية (مهارات التمييز السمعي، مهارات التمييز البصرى).
The aim of the current research is to identify the receptive language skills that can be developed in kindergarten  through the design of electronic magazines to develop some receptive language skills in kindergarten, to achieve this goal, the researcher has prepared a set of materials and tools and has scientifically codified them, including: a list of receptive language skills in kindergarten children, a cognitive test of receptive language skills to be developed in kindergarten children, with training female teachers on the design of electronic magazines.
The research used the experimental method, the research tools were applied to a sample of (80) fourth-level female students at the Faculty of early childhood education, Mansoura university.they were divided into an experimental group of (40) female students and a control group of (40) female students, the tools were applied before and after to the two research groups, the tracking application was used by the experimental group to measure the survival of the learning impact to design an electronic journal for the development of receptive language concepts (auditory discrimination skills, visual discrimination skills).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية