استراتيجية الألعاب التعليمية لتنمية التفكير البصري وبعض مهارات عمليات العلم لدى أطفال المرحلة الابتدائية مضطربي الانتباه ذوي النشاط الزائد Educational Games Strategy to Develop Visual Thinking and Some Science Processes Skills of Primary Stage’ Children With ADHD

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة المنصورة - كلية التربيه- قسم مناهج وطرق تدريس العلوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى دراسة فعالية استراتيجية الألعاب التعليمية لتنمية التفكير البصري وبعض مهارات عمليات العلم لدى  أطفال المرحلة الابتدائية مضطربي الانتباه ذوي النشاط الزائد ، وتم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي ذو المجموعتين التجريبية والضابطة، وقد أعدت الباحثة دليل المعلم وكراسة نشاط التلميذ وفقاً لاستخدام الألعاب التعليمية لتدريس وحدة " الضوء وحاسة الابصار" من مقرر العلوم للصف الرابع الإبتدائي باستخدام الألعاب التعليمية، كما أعدت الباحثة اختبارمهارات عمليات العلم، واختبار مهارات التفكير البصري، وتم تطبيق البحث في الفصل الدراسي الأول من العام2022/2023.
وتكونت عينة البحث من (25) تلميذ وتلميذه، مقسمة إلى مجموعتين الأولى تجريبية وعددها(12) تلميذ وتلميذه من مدرسة  عمرو بن العاص الإبتدائية ودرست وحدة التجريب باستخدام الألعاب التعليمية ، والمجموعة الثانية ضابطة وعددها (13) تلميذ وتلميذه من مدرسة النصر الابتدائية وكلتاهما تابعتين لإدارة  أجا التعليمية بمحافظة الدقهلية ودرست وحدة التجريب بالطريقة التقليدية، وتم تطبيق اختبار مهارات عمليات العلم واختبار مهارات التفكيرالبصري على المجموعتين قبل وبعد التدريس، وتوصل البحث إلى عدة نتائج هي:

توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة ( =01α) بين متوسطي رتب المجموعة التجريبية والضابطة فى كل من مهارات التفكير البصري ومهارات عمليات العلم لصالح المجموعة التجريبية
يوجد ارتباط دال إحصائياً عند مستوى دلالة ( =05α) بين التفكير البصري وعمليات العلم لدى تلاميذ المجموعة التجريبية بعدياً.

وفى ضوء ما توصل إليه البحث من نتائج قدم مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.
The current research aimed at investigating the effectiveness of the educational games strategy to develop visual thinking and some science process skills among primary school children with attention deficit hyperactivity disorders. The experimental methodology was used with a quasi-experimental design with pre and post test for two groups. The researcher prepared the teacher's guide and the student's activity book according to the use of educational games to teach the unit "light and the sense of vision" from the science course for the fourth grade of primary school using educational games. The researcher also prepared a test of science process skills, and a test visual thinking skill. The experiment was hold at the first semester of the year 2022/2023.
The research sample consisted of (25) male and female students, divided into two groups, the first experimental, with (12) male and female students from Amr Ibn Al-Aas Elementary School, and the experimentation unit was studied using educational games, and the second group was a control group, with (13) male and female students from Al-Nasr Elementary School, both of which belong to the administration. Aga educational institution in Dakahlia Governorate and taught the experimental unit in the traditional way. The science operations skills test and the visual thinking skills test were applied to the two groups before and after teaching, and the research reached several results:

There are statistically significant differences at the level of significance (α = 0.01) between the mean ranks of the experimental and control groups in each of visual thinking skills and science process skills in favor of the experimental group.
There is a statistically significant correlation at the level of significance (α = 0.05) between visual thinking and science processes among the students of the post-experimental group.

Considering the findings of the research, it presented a set of recommendations and suggested research.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية