الامتنان كمنبئ بالذكاء الذاتى والذكاء الاجتماعى لطفل ما قبل المدرسة فى ضوء نظرية الذكاءات المتعددة Gratitude as a predictor of Intrapersonal Intelligence and Interpersonal Intelligence for Pre-school child in light of Multiple Intelligences Theory

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تربية الطفل

المستخلص

الملخص :
يهدف البحث الحالى إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين الامتنان وكل من الذكاء الذاتى والذكاء الاجتماعى ودرجة إسهام الامتنان فى التنبؤ بالذكاء الذاتى والذكاء الاجتماعى لطفل ما قبل المدرسة ، مع معرفة الفروق بين (الذكور – الاناث) فى الامتنان.
تم تطبيق البحث على  مجموعة من الأطفال عددهم (60) طفلًا وطفلة وتتراوح أعمارهم بين (5-7) سنوات، واسُتخدم فى البحث اختبار المصفوفات المتتابعة لجون رافن لقياس الذكاء تعريب(عبدالفتاح القرشى1999) ، مقياس الامتنان لطفل ما قبل المدرسة (إعداد الباحثة)  ، مقياس الذكاء الذاتى لطفل ما قبل المدرسة             (إعداد الباحثة) ، مقياس الذكاء الاجتماعى لطفل ما قبل المدرسة (إعداد الباحثة).
وأسفرت نتائج البحث عن الأتى : وجود علاقة بين الامتنان لطفل ما قبل المدرسة وكل من الذكاء الذاتى لطفل ما قبل المدرسة و الذكاء الاجتماعى لطفل ما قبل المدرسة ، عدم وجود فروق تبعًا لمتغير النوع فى الامتنان للأطفال ، يسهم الامتنان إسهامًا دالًا إحصائيًا فى التنبؤ بالذكاء الذاتى وذلك على بعدى الجانب السلوكى وعلى الدرجة الكلية للمقياس ، يسهم الامتنان إسهامًا دالًا إحصائيًا فى التنبؤ بالذكاء الاجتماعى لطفل ما قبل المدرسة وذلك على بعدى الجانب السلوكى وعلى الدرجة الكلية للمقياس .
Abstract:
The current research aims to reveal the nature of the relationship between gratitude and each of the Intrapersonal Intelligence and Interpersonal Intelligence  and the degree of gratitude contribution in predicting the self-intelligence and Interpersonal Intelligence  of a pre-school child, with knowledge of the differences between (male - female) in gratitude.
The research was applied to a group of (60) children, between the age of (5-7) years, and the Sequential matrix test by Jon rafen, was used to measure intelligence (Abdul-Fattah Al-Qurashi 1999). A measure of gratitude for a pre-school child (prepared by the researcher), a measure of self-intelligence for a pre-school child (prepared by the researcher), and a measure of Interpersonal Intelligence for a pre-school child (prepared by the researcher).
The results of the research revealed the following: There is a relationship between gratitude for a pre-school child and both the self-intelligence of the pre-school child and the Interpersonal Intelligence of the pre-school child. There are no differences according to the gender variable in gratitude for children, gratitude contrabiate statistically significant contributi   in predicting the Intrapersonal Intelligence On the two dimensions of the behavioral side and on the total score of the scale, gratitude contributes statistically significant in predicting the social intelligence of a pre-school child on the two dimensions of the behavioral side and on the total score of the scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية