صعوبات التدريب الميداني للطالبات المعلمات في الطفولة المبكرة في بعض الجامعات السعودية Difficulties of field training that face female student teachers in early childhood major in some Saudi universities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم دراسات الطفولة - جامعة الملك عبد العزيز

المستخلص

     هدفت هذه الدراسة إلى معرفة صعوبات التدريب الميداني التي تواجه الطالبات المعلمات في الطفولة المبكرة، ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وتمثلت أداة الدراسة في استبانة اشتملت على: (37) فقرة موزعة على خمس مجالات هي: صعوبات متعلقة بالطالبة المعلمة، وصعوبات متعلقة بالمشرفة الأكاديمية، وصعوبات متعلقة بالمعلمة المتعاونة، وصعوبات متعلقة بإدارة مدرسة الطفولة المبكرة المتعاونة. وتكونت عينة الدراسة من (234) من طالبات التدريب الميداني للفصل الدراسي الثاني (1443هـ) في كلٍ من جامعة الملك عبد العزيز، وجامعة الملك سعود، وجامعة الملك فيصل. وأظهرت النتائج أن : درجة صعوبات التدريب الميداني للطالبات المعلمات في الطفولة المبكرة في بعض الجامعات السعودية ضعيفة، ووجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب استجابات الطالبات المعلمات في الطفولة المبكرة في بعض الجامعات السعودية في درجة صعوبات التدريب الميداني تُعزى لمتغيرالجامعة (جامعة الملك عبد العزيز، جامعة الملك سعود، جامعة الملك فيصل)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب استجابات الطالبات المعلمات في الطفولة المبكرة في بعض الجامعات السعودية في درجة صعوبات التدريب الميداني تُعزى لمتغير الروضة التي تتدربن بها (حكومي- أهلي).
This study aimed to identify the difficulties of field training that face by female student teachers in early childhood major, in order to achieve this, the descriptive analytical approach was used, the questionnaire was used as a study tool, and included: (37) items distributed in five areas: difficulties related to the student teacher, difficulties related to the academic supervisor, difficulties related to the cooperating teacher, and difficulties related to the management of the cooperating early childhood school. The study sample consisted of (234) female field training students for the second semester (1443AH) at King Abdulaziz University, King Saud University, and King Faisal University. The results showed that: The degree of field training difficulties for female student teachers in early childhood in some Saudi universities is weak, statistically significant differences were found between the mean scores of the responses of female student teachers in early childhood in some Saudi universities in the degree of field training difficulties attribute to the university variable (King Abdulaziz University, King Saud University, King Faisal University), and there are no statistically significant differences between the mean scores of early childhood students teachers' responses in some Saudi universities in the degree of field training difficulties due to the variable of the kindergarten in which they are trained (Public - Private).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية