فعالية برنامج تدريبي قائم على المرونة العقلية باستخدام لعبة أبطال الإنترنت على جوجل لتحسين بعض مهارات السلامة الرقمية لطفل الروضة The effectiveness of a training program based on mental flexibility using the online heroes game on Google to improve some E-safety skills for kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم النفسية - كلية التربية للطفولة المبكرة – جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فعالية برنامج تدريبي قائم على المرونة العقلية باستخدام لعبة أبطال الإنترنت على جوجل لتحسين بعض مهارات السلامة الرقمية لطفل الروضة، حيث استخدمت الباحثة اختبار القدرة العقلية العامة أوتيس – لينون (مصطفى محمد كامل،2009) ومقياس مهارات السلامة الرقمية، وجلسات برنامج تدريبي قائم على المرونة العقلية باستخدام لعبة أبطال الإنترنت، وتكونت عينة البحث من (80) طفل وطفلة في المستوى الثاني من (5-6) سنوات من روضة مدرسة الزهراء الابتدائية المعتمدة بحي بورفؤاد بمحافظة بورسعيد، وتوصلت نتائج البحث إلى أنه يوجد فروق بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية وأطفال المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس مهارات السلامة الرقمية لطفل الروضة لصالح أطفال المجموعة التجريبية، ويوجد فروق بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات السلامة الرقمية لطفل الروضة لصالح القياس البعدي كما أنه لا يوجد فروق بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس مهارات السلامة الرقمية لطفل الروضة.
The aim of the current research is to identify the effectiveness of a training program based on mental flexibility using the Internet Heroes game on Google to improve some E-safety skills for kindergarten children.  Researcher used Otis-Lennon General Mental Ability Test (Mustafa Mohamed Kamel, 2009) , Digital Safety Skills Scale, and Sessions of a Training Program Based on Mental Flexibility Using the Internet Heroes Game.The research sample consisted of (80) boys and girls in KG2 of (5-6) years from the accredited Zahraa Elementary School kindergarten in Port Fouad neighborhood in Port Said Governorate. the results of the research showed that there are differences between the mean scores of the children of the experimental group and the children of the control group in the post-measurement on the scale of E-safety skills for kindergarten children in favor of the children of the experimental group, and there are differences between the mean scores of the children of the experimental group in the pre and post measurements on E-safety skills scale for the kindergarten child in favor of the post measurement. Also there are no differences between the mean scores of the children of the experimental group in the post and follow-up measurements on E-safety skills scale for kindergarten children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية