فاعلية برنامج قائم على الأنشطة المتكاملة في تنمية مهارات التفكير البصري لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم Effectiveness of a Program based on Integrated Activities in Developing Visual Thinking Skills for Children with Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة المنصورة - كلية التربيه- قسم مناهج وطرق تدريس العلوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى معرفة فاعلية برنامج قائم على الأنشطة المتكاملة في تنمية مهارات التفكير البصري لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم .
وتكونت عينة البحث من (12) طفل من أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم بمدرسة عبد الرحيم رمضان السبع التابعة لإدارة دكرنس التعليمية.
واستخدمت الباحثة الأدوات التالية: قائمة مهارات التفكير البصري اللازمة لأطفال الروضة ، اختبار مهارات التفكير البصري لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم ، برنامج الأنشطة المتكاملة (إعداد الباحثة)  اختبار لبعض المهارات قبل الأكاديمية لأطفال الروضة كمؤشرات لصعوبات التعلم (إعداد عادل عبد الله).
أسفرت نتائج البحث عن :

وجود فروق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين (التجريبية والضابطة) في مهارات الاختبار والدرجة الكلية للاختبار؛  مما يدل على تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في اختبار التفكير البصري المصور، مما يدل على أثر البرنامج في تنمية التفكير البصري.
وجود فروق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات التطبيقين (القبلي والبعدي) في المجموعة التجريبية في مهارات الاختبار والدرجة الكلية للاختبار حيث جاءت جميع قيم "Z" أقل من القيمة الجدولية مما يعني حدوث نمو في التفكير البصري لدى المجموعة التجريبية مما يدل على فعالية البرنامج في تنمية التفكير البصري.
أن المعالجة التجريبية واستخدام برنامج الأنشطة المتكاملة تسهم في التباين الحادث في التفكير البصري بنسبة 65% مما يدل على فعالية برنامج الأنشطة المتكاملة في تنمية التفكير البصري لدى المجموعة التجريبية ، وهذا يدل على حجم أثر كبير.
The objective of the present research is :to learn the effectiveness of programme based on integrated activities in developing the visual thinking skills of children with learning disabilities. The research sample consisted of (12) children of kindergarten children with learning difficulties at Abdul Rahim Ramadan Al-Sabaa School affiliated to the Dikirnis Educational Administration.The researcher used the following tools: list of visual thinking skills needed for kindergarten children, test of visual thinking skills for kindergarten children with learning disabilities, integrated activities programme (preparation of the researcher) Test of some pre-academic skills for kindergarten children as indicators of learning difficulties (preparation of Adil Abdullah).The results of the search resulted in:1-  Statistically significant differences between the two groups' average grades (experimental and control) in test skills and the overall degree of testing; This demonstrates the experimental group's superiority over the control group in the graphic visual thinking test, demonstrating the programme's impact on the development of visual thinking.2-  There are statistically significant differences between the mid-grades of the two applications (tribal and postgraduate) in the experimental group in test skills and the overall degree of testing where all "Z" values are lower than the tabular value, which means a growth in visual thinking in the experimental group indicating the effectiveness of the programme in developing visual thinking.3-      Experimental processing and the use of the Integrated Activities Program contribute to the 65% variation in visual thinking that demonstrates the effectiveness of the Integrated Activities Program in developing visual thinking in the Pilot Group, which indicates a significant impact

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية