فاعلية تطوير ركن الاكتشاف في تنمية بعض عمليات العلم الأساسية لدى أطفال التمهيدي بمكة المكرمة The Effectiveness of Improving the Discovery Area on the Development Some Basic Science Operations for Preschool Children in Makkah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم رياض الأطفال - كلية التربية - جامعة طنطا

2 الكلية التطبيقية - جامعة الطائف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية تطوير ركن الاكتشاف في تنمية بعض عمليات العلم الأساسية لدى أطفال التمهيدي بمكة المكرمة، ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج شبه التجريبي للمجموعتين، على عينة قصدية تكونت من (32) طفلًا وطفلة تتراوح أعمارهم بين (5-6) سنوات في فصلين تمهيدي بإحدى رياض الأطفال الحكومية بمكة المكرمة. وقد تم إعداد وتطبيق أدوات الدراسة المكونة من: اختبار الجانب المعرفي لعمليات العلم الأساسية الذي طبق قبليا وبعديا، وبطاقة ملاحظة ممارسات عمليات العلم الأساسية التي طبقت على أطفال المجموعة التجريبية. وحللت البيانات إحصائيا. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسات المتكررة لبطاقة ملاحظة ممارسات عمليات العلم الأساسية لصالح القياسين الأخيرين، ووجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الجانب المعرفي لعمليات العلم الأساسية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار، لصالح التطبيق البعدي. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان من أبرزها: توفير الدعم اللازم لتطوير ركن الاكتشاف في رياض الأطفال الحكومية، وإثرائه بالأدوات والأنشطة العلمية التي تحفز فضول الأطفال وتحثهم على الاستكشاف وتزيد رغبتهم للتعلم.
The study aimed to identify the effectiveness of Improving the Discovery Area on the Development Some Basic Science Operations for Preschool Children in Makkah. To achieve this, the researcher used the quasi-experimental approach for two groups. The study used an intended sample of (32) children, aged (5-6) years in two pre-school classes, in a governmental kindergarten in Makkah. The study tools were prepared and applied, namely: a cognitive test for basic science Operations as a pre-posttest, and an observation checklist of basic science Operations practices among children. Data were analyzed statistically. The study concluded that there are statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the repeated measurements of the observation checklist of basic science Operations practices in favor of the last two measurements. There are statistically significant differences between the mean ranks of the children of the experimental and control groups in the cognitive posttest of basic science Operations in favor of the experimental group. There are differences between the mean ranks of the experimental group in the pre-posttest in favor of the posttest. The study presented some recommendations, including: providing the necessary support to develop the discovery area in government kindergartens; and enriching it with scientific tools and activities that stimulate children's curiosity and encourage them to explore and increase their desire to learn

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية