فاعلية أسلوب القصة الدينية المصورة في تنمية بعض القيم الإنسانية لطفل الروضة The effectiveness of the illustrated religious story style in developing certain human values of kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

المستخلص

هدف الدراسة: استخدام أنشطة القصص الدينية المصورة في تنمية بعض القيم الإنسانية لطفل الروضة.
مجموعة الدراسة: اقتصر البحث الحالي على مجموعة مكونة من (60) طفل وطفلة من أطفال المستوى الثاني من (5-6) سنوات بروضة مدرسة كفرالباز الإبتدائية المشتركة في الفصل الدراسي الاول من العام الدراسي (2020-2021).
منهج الدراسة: استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة.
أدوات الدراسة: لتحقيق هدف الدراسة تم إعداد الأدوات التالية:

إعداد أنشطة القصص الدينيه المصورة في تنمية بعض القيم الإنسانية لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)
اختبار القيم الإنسانية المصور لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)
قائمة القيم الإنسانية الأكثر تناسبا لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)

نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى:

توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لاختبار القيم الإنسانية لصالح المجموعة التجريبية.
يوجد تأثير كبير لاستخدام أنشطة القصص الدينية المصورة في تنمية بعض القيم الإنسانية لطفل الروضة لصالح المجموعة التجريبية.
Objective of the study: The effectiveness of the illustrated religious story style in developing certain human values of kindergarten children
Study Group: The current study was limited to a group consisting of (60) children and children of the first level of( 5-6) years in the elementary school of Kafr ElBaz- in the first semester of the school year
.( 2020-2021)
Study methodology: The researcher used the Semi-experimental method based on the design of the two groups, one experimental and the other control.
Study tools: To achieve the objective of the study, the following tools were prepared:

Prepare A religious comic book activities in developing some Human values for kindergarten children. (Prepared by the researcher)

2.Test pictorial human values for the kindergarten kid. (Prepared by the researcher)
 3.List of human values most suitable for kindergarten children. (Prepared by the researcher)
Study: the study found: results of the:
1.There are statistically significant differences between the average scores of the children of the control and experimental groups in the post-application to test human values for the benefit of the experimental group.
 2.There is a great influence on the use of religious comic book activities in developing some human values of a kindergarten child in favor of the experimental group

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية