فعالية برنامج قائم علي خطة كيلر (التعلم للأتقان) وتقنية الانفوجرافيك في تنمية الثقافة الحاسوبية لدي طفل الروضة في ضوء رؤية مصر 2030 A Program based on Keller Plan (Mastery Learning Theory) and Infographic Technology in Developing Computer Culture for the Kindergarten Child in Light of Vision 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم التربوية - كليه التربيه للطفوله المبكره جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التأكد من فعالية برنامج قائم على خطة كيلر باستخدام تقنية الانفوجرافيك في تنمية الثقافة الحاسوبية لدى طفل الروضة، وقد اختيرت العينة بصورة عشوائية قوامها (60) طفلاً وطفلة بالمستوى الثاني بمرحلة رياض الأطفال، وأشارت نتائج البحث إلى انه يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التطبيق البعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس الثقافة الحاسوبية لصالح المجموعة التجريبية. كما أنه يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في مقياس الثقافة الحاسوبية لصالح التطبيق البعدي، وبلغت قيمة”ت” (2.8) عند مستوى الدلالة (0.005). أي انها دالة احصائيا، واستناداً إلى هذه النتائج يوصى البحث الحالي بضرورة نشر أبعاد الثقافة الحاسوبية وتفعيلها داخل الروضة لما لها من أهمية بالغة حيث اجتاح الحاسوب بتقنياته الحديثة في كل مناحي الحياة، و هذا ما أشارت إليه رؤية مصر 2030 والتي وضعته من ضمن اهدافها فألزمت التعليم بالقيام علي التقنية والتكنولوجيا، وإدخال النماذج التقنية المختلفة مثل الانفوجرافيك ودوره في جذب انتباه الأطفال وأثبت فعاليته في تثبيت أبعاد الثقافة الحاسوبية لديهم، كما نعزو نجاحة إلي استخدام نموذج كيلر  لما له أكبر الأثر في تجزئة المادة التعليمية إلي وحدات صغيرة بطريقة منطقية يدرسها الأطفال ذاتيا كما يساعد الأطفال علي التشارك والتواصل بشكل فعال مع الأقران بكسره حاجزي الوقت والمكان، كما يساعد علي تطبيق وتبني الأفكار الإبداعية. والتعامل مع كل طفل على حسب قدراته الخاصة فهو من أفضل النماذج التي تساعد علي نشر الثقافة الحاسوبية على وجه الخصوص، فأخرج الطفل من النمط التقليدي وبعرضه المحتوى بأكثر من صورة لتناسب الفروق الفردية بينهم، وهي الأقدر على تنمية أبعاد الثقافة الحاسوبية والتي كان لها دور فعال ومؤثر في البحث الحالي.
The current research aimed at investigating the effectiveness of a program based on Keller Plan (Mastery Learning Theory) to develop computer culture using infographic technology for the kindergarten child. the research sample was randomly chosen. It consisted of (60) children at the second level of kindergarten. The results revealed that there is a statistically significant difference between the mean scores of the post-administration of the control and experimental groups at the computer culture scale in favor of the experimental group. Also, there is a statistically significant difference between the mean scores of the pre and post-administration of the control and experimental groups at the computer culture scale in favor of the post-administration. t level was (2.8) at the (0.005) level which means it is statistically significant. Regarding the results, the research recommended the necessity of spreading and activating computer information in the kindergarten regarding its significance and the extended use of technology in our lives. This is what Egypt's vision emphasized and included among its objectives and reflected on the education system which in turn focused on using different technologies such as infographics which proved to be effective in drawing the children's attention and improving the computer information dimensions. Also, using Killer Model has a great impact as it divides the educational content into small logical parts that the children can study themselves and help them to cooperate and communicate effectively with their peers as it breaks the time and location boards. The model helps it apply and develop effective thoughts and deal with every child according to his abilities. it is considered one of the best models that help in developing computer information. It helps by introducing the content in different ways to suit the individual differences among the children.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية