فاعلية استخدام منهج الخبرة المتكاملة فى تنمية مفهوم التصنيف لدي طفل الروضة The effectiveness of using the integrated experience approach in developing the concept of classification among kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

المستخلص

هدف البحث:استخدام منهج الخبرة المتكاملة في تنمية مفهوم التصنيف لدي طفل الروضة.
عينة البحث: اقتصرالبحث علي عينة مكونة من (60) طفلا وطفلة من أطفال المستوى الثاني لرياض الأطفال،تتراوح أعمارهم بين 5-6 سنوات تقريبا ،تم تقسيمهم إلي (30)طفل وطفلة للمجموعة التجريبية ، و (30)طفل وطفلة للمجموعة الضابطة.
منهج البحث: استخدمت الباحثة المنهج التجريبي القائم علي تصميم المجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة.
أدوات البحث:لتحقيق هدف البحث تم إعداد الأدوات التالية:

إختبار مفهوم التصنيف المصور لطفل الروضة(إعداد الباحثة)
دليل المعلمة القائم علي استخدام منهج الخبرة المتكاملة في تنمية مفهوم التصنيف لطفل الروضة (إعداد الباحثة)
الأنشطة القائمة علي استخدام منهج الخبرة المتكاملة في تنمية مفهوم التصنيف لدي طفل الروضة(إعداد الباحثة)
إستبانة مفاهيم التصنيف لطفل الروضة.

نتائج البحث:توصلت الدراسة إلي:

توجد فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين (التجريبية والضابطة )في التطبيق البعدي لاختبار مفاهيم التصنيف المصور لصالح المجموعة التجريبية .
توجد فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدي) لاختبارمفاهيم التصنيف المصور لصالح التطبيق البعدي

Summary
The aim of the research: to use the integrated experience approach in developing the concept of classification for the kindergarten child.
Research sample: The research was limited to a sample of (60) boys and girls from the second level of kindergarten, their ages ranged between 5-6 years approximately, they were divided into (30) boys and girls for the experimental group, and (30) for the control group.
Research Methodology: The researcher used the experimental method based on the design of the two groups, one experimental and the other control.
Research tools: To achieve the research goal, the following tools were prepared:
 1-Testing the concept of pictorial classification for a kindergarten child (prepared by the researcher)
2-The teacher’s guide based on the use of the integrated experience approach in developing the concept of classification for the kindergarten child (prepared by the researcher)
3-Activities based on the use of the integrated experience approach in developing the concept of classification for the kindergarten child (prepared by the researcher)
4-Identifying classification concepts for the kindergarten child
The results of the study: The study found:
1-There are statistically significant differences between the mean scores of the children of the two groups (experimental and control) in the post application of the visual classification concepts test in favor of the experimental group.
 2-There are statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the two applications (pre and post) to test the concepts of the illustrated classification in favor of the post application

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية