فاعلية برنامج قائم على استخدام استراتيجية التجريب العلمي لتنمية بعض المفاهيم الفيزيائية لطفل الروضة كمخترع صغير The Effectiveness of Using A program For Scientific Experimentation Strategy to Develop Some Physical Concepts for Kindergartene as a Young Inventor

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية للطفولة المبكرة - جامعة الزقازيق

المستخلص

هدفت الدراسة إلى استخدام استراتيجية التجريب العلمي لتنمية بعض المفاهيم الفيزيائية لطفل الروضة كمخترع صغير، ولتحقيق ذلك تم تصميم مقياس المفاهيم الفيزيائية لطفل الروضة، والذي تكون من (30) تساؤلا موزعا على (15) مفهوم فيزيائي فرعي يتبع (3) مفاهيم فيزيائية رئيسية، وهي مفاهيم (الملاحظة، الطاقة، التنبؤ)، وبعد التحقق من صدق المقياس وثباته، تم تطبيقه على عينة الدراسة الحالية والمكونة من(40) طفلا وطفلة بإدارة غرب الزقازيق محافظة الشرقية، والمكونة من مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وقد اُستخدم المنهج شبه التجريبي لملاءمته لطبيعة الدراسة، وتم تطبيق برنامج التجارب الفيزيائية المتطورة على أطفال المجموعة التجريبية، وبعد أن أُجريت التحليلات الإحصائية المناسبة أظهرت النتائج ما يلي:-
1- تحققت صحة الفرض الأول، حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدى لمقياس المفاهيم الفيزيائية (أبعاده والدرجة الكلية) لصالح القياس البعدى.
2- تحققت صحة الفرض الثاني، حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس المفاهيم الفيزيائية (أبعاده والدرجة الكلية)، وذلك لصالح أطفال المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج.
3- تحققت صحة الفرض الثالث، بالحكم على برنامج التجارب الفيزيائية، بأنه قد أسهم بفاعلية كبيرة في تنمية المفاهيم الفيزيائية (أبعادها والدرجة الكلية) لدى أطفال العينة التجريبية.
تحققت صحة الفرض الرابع حيث لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المفاهيم الفيزيائية لطفل الروضة
(أبعاده والدرجة الكلية).
وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات وبعض البحوث المقترحة.
The study aimed at using the advanced scientific experimentation strategy to develop some physical concepts for kindergartener as a young inventor.        A scale for physical concepts for kindergartener was designed. It consisted of 30 questions measuring 15 physical concepts relating to four basic physical concepts which are observation, energy, and prediction. After verifying the validity and reliability of the scale, it was administered to 40 female and male children in West Zagazig Educational Administration, Sharkia Province. Participants were divided into two groups: an experimental group and a control one. The quasi- experimental approach was used for its relevance to the nature of the study. The programme of the advanced scientific experiments was administered only to the experimental group children. After performing the suitable statistical analysis, results indicated that:
1- The first hypothesis was verified as there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the pre- and post- physical concepts scales (their dimensions and total score) in favour of post-results.
2- The second hypothesis was verified as there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children and children of the control one in the post- physical concepts scales (their dimensions and total score) in favour of experimental group children’s results.
3- The third hypothesis was verified as the programme of advanced scientific experiments was effective in developing experimental group children’s physical concepts.
4-  The fourth hypothesis was verified as there are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the post- and iterative physical concepts scales (their dimensions and total score).
In the light of the study results, the researcher submitted a group of recommendations and suggestions for further research

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية