تصميم حقيبة تعليمية تفاعلية لتنمية بعض العمليات الرياضية قبل العددية لطفل الروضة Designing an Interactive Educational Bag to Develop some Pre-number Mathematical Operations for Kindergarten Child

المؤلف

كلية التربية للطفولة المبكرة - جامعة الزقازيق

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تصميم حقيبة تعليمية تفاعلية لتنمية بعض العمليات الرياضية قبل العددية لطفل الروضة، ولتحقيق ذلك تم تصميم إختبار العمليات الرياضية قبل العددية، والذي تكون من (20) عبارة موزعة على أربع عمليات رياضية أساسية، وهي عمليات(الملاحظة البصرية، التصنيف البصري، الترتيب البصري، إدراك العلاقات الحسية بين الأشياء)، وبعد التحقق من صدق الإختبار وثباته، تم تطبيقه على عينة الدراسة الحالية والمكونة من(40) طفلا وطفلة بإدارة منيا القمح التعليمية محافظة الشرقية، والمقسمة إلى مجموعتين متكافئتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وقد اُستخدم المنهج شبه التجريبي لملاءمته لطبيعة الدراسة، وتم تطبيق الحقيبة التعليمية على أطفال المجموعة التجريبية فقط، وبعد أن أُجريت التحليلات الإحصائية المناسبة أظهرت النتائج ما يلي:-
1ـ تفوق الأطفال الذين تعرضوا للحقيبة التعليمية (أطفال المجموعة التجريبية) على إختبار العمليات الرياضية قبل العددية لطفل الروضة(أبعاده والدرجة الكلية) فى القياس البعدي عنه في القبلي.
2ـ تفوق الأطفال الذين تعرضوا للحقيبة التعليمية (أطفال المجموعة التجريبية) على                (أطفال المجموعة الضابطة) والتي لم تخضع لأي تجريب على إختبار العمليات الرياضية قبل العددية لطفل الروضة (أبعاده والدرجة الكلية) في القياس البعدي.
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على إختبار العمليات الرياضية قبل العددية لطفل الروضة "أبعاده والدرجة الكلية"،
4- الحكم على الحقيبة التعليمية، بأنها قد أسهمت بفاعلية كبيرة في رفع مستوى أداء العمليات الرياضية قبل العددية (أبعادها والدرجة الكلية) لدى أطفال العينة التجريبية.
The study aimed at designing an interactive educational bag to develop some pre-number mathematical operations for kindergarten child. A scale for pre-number mathematical operations was designed. It consisted of 20 items measuring the four basic mathematical operations which are visual observation, visual classification, visual arrangement, and the perception of sensory relationships among objects. After verifying the validity and reliability of the scale, it was administered to the participants consisting of 40 female and male children in Minia Alqamh Educational Administration, Sharkia Province. Participants were equally divided into two groups: an experimental group and a control one. The quasi- experimental approach was used for its relevance to the nature of the study. The programme of educational bag was administered only to the experimental group children. After performing the suitable statistical analysis, results indicated that:
1- Children taught by the educational bag (the experimental group children) excelled in the post- scale of pre-number mathematical operations for kindergarten child (its dimensions and total score) than in the pre-scale.
2- Children taught by the educational bag (the experimental group children) outperformed the control group children who were not taught by the programme in the post- scale of pre-number mathematical operations for kindergarten child (it’s dimensions and total score).
3- There were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the post- and tracking- scale of pre-number mathematical operations for kindergarten child (its dimensions and total score).
4- The educational bag has been effective in improving the experimental group children’s performance of the pre-number mathematical operations.
الحقيبة التعليمية التفاعلية ـ العمليات الرياضية قبل العددية ـ طفل الروضة.
interactive educational bagـ  pre-number mathematical operationsـ  Kindergarten child.