استقصاء دور بعض العوامل النفسية و الديموغرافية في سلوک التبرع بالمال عينة من المواطنين السعوديين Investigating the role of some psychological and demographic factors on Saudis' monetary donation behavior

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة شقراء - کلية التربية

2 جامعة الامام محمد بن سعود - کلية الاعلام والاتصال

المستخلص

استهدفت الدراسة من خلال الجانبين النظري والميداني بناء مرجعية نظرية لدراسة سلوک المتبرع بالمال، تسهم في تأسيس رؤية علمية للدراسات المتخصصة في هذا المجال، ووصف واقع سلوک المتبرع السعودي بالمال، في ضوء النماذج العلمية المفسرة لسلوک الإنسان، لتمکين الجمعيات الخيرية من تطوير آلياتها التسويقية، بالإضافة إلى استخلاص توصيات علمية تنهض بالعمل الخيري في المملکة.
وقد اعتمد لتحقيق ذلک على المنهج الکمي باستخدام الاستبيان لجمع بيانات عينة عشوائية عنقودية بلغ عدد أفرداها (1514) من تسع مدن سعودية، وتوصلت إلى نتائج من أهمها: أن الدافع الديني هو أقوى دوافع التبرع النقدي، تلى ذلک التعاطف (الرغبة في تخفيف معاناة الآخرين)، ثم دافع العوائد الغيبية مثل دفع البلاء والمرض والفقر.دلت النتائج على وجود اتجاهات إيجابية مرتفعة لدى السعوديين نحو مؤسسات العمل الخيري، وهي نتيجة تتوافق مع الافتراضات الرئيسة للنموذج العام للدراسة (الفعل المخطط له). تبين کذلک أن المتبرع السعودي يقدم موثوقية الجهة الخيرية على غيره من الاعتبارات، يمر قرار التبرع بالمراحل التفصيلية عندما تنخفض ثقة المتبرع في الجهة الخيرية
Abstract
In this study donating money behavior in Saudi Arabia was investigated, hoping to enable Charity Sector to develop better fundraising captains. The study uses a quantitative approach,  using questionnaire to collect data from a Saudi sample of (1514) individual selected randomly from nine cities. The results suggest that there are high positive attitudes among Saudis toward charitable institutions, a result that agree with the main assumptions of the general model of the study (planned action). It turns out that the Saudi donor provides the charity's trustworthiness over other considerations. The decision to donate goes through detailed stages when the donor's confidence in the charity decreases.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. أولاً: المراجع العربية:                                               

    1. باهمام، عبدالله، 1433هـ، المتبرع والمنظمة الخيرية، جدة، المرکز الدولي للأبحاث ولدراسات.
    2. الحيدري، إبراهيم، 1425، العوامل المؤثرة في عملية جمع التبرعات في المنظمات الخيرية، رسالة ماجستير غير منشورة، کلية العلوم الإدارية، جامعة الملک سعود الرياض.
    3. القحطاني، سالم سعيد؛ وزملائه، (2004م)، منهج البحث في العلوم السلوکية، الرياض، مکتبة العبيکان.
    4. الشهري، ياسر، 1429،تسويق قيم العمل الخيري في ضوء نظرية التسويق الاجتماعي، رسالة دکتوراه، قسم الإعلام، جامعة الإمام.
    5. نضرة النعيم، 1426هـ، ج1، إعداد مجموعة من الباحثين بإشراف د.صالح بن حميد، وعبد الرحمن بن ملوح، جده، دار الوسيلة.
    6. وزارة العمل والتنمية الاجتماعية (1412) لائحة الجمعيات والمؤسسات الخيرية.

    ثانياً: المراجع الأجنبية:

    1. Ajzen I, Fishbein M: Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, N.J. , Prentice-Hall; 1980.
    2. Barber, Michael. "Donation Motivations Testing Theories of Access and Ideology." Political Research Quarterly 69.1 (2016).‏
    3. Bekkers, René, and Pamala Wiepking. "Generosity and philanthropy: A literature review." Available at SSRN 1015507 (2007).‏
    4. Boulding, Kenneth E. Notes on a Theory of Philanthropy in Frank G. Dickinson, ed. Philanthropy and Public Policy. http://www.nber.org/chapters/c1992
    5. Brawley, L.R. (1993) The practicality of using social psychological theories for exercise and health research and intervention, Journal of Applied Sport Psychology, 5,
    6. Croson, Rachel TA, Femida Handy, and Jen Shang. "Gendered giving: the influence of social norms on the donation behavior of men and women." International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing 15.2 (2010).
    7. Dehling, H. G. (1997). Daniel Bernoulli and the St. Petersburg Paradox. Nieuw archief voor wiskunde, 15.
    8. Desmet, Pierre, and Fred M. Feinberg. "Ask and ye shall receive: The effect of the appeals scale on consumers’ donation behavior." Journal of Economic Psychology 24.3 (2003).‏
    9. Duclos, Rod, and Alixandra Barasch. "Prosocial behavior in intergroup relations: how donor self-construal and recipient group-membership shape generosity." Journal of Consumer Research 41.1 (2014).
    10. Feldstein, Martin and Lindsey, Lawrence B. Simulating Nonlinear Tax Rules and Nonstandard Behavior: An Application to the Tax Treatment of Charitable Contributions (p. 139 - 172) University of Chicago Press Behavioral Simulation Methods in Tax Policy Analysis Volume Title: Behavioral Simulation Methods in Tax Policy Analysis National Bureau of Economic Research 1983
    11. Freeman, Dan, Karl Aquino, and Brent McFerran. "Overcoming beneficiary race as an impediment to charitable donations: Social dominance orientation, the experience of moral elevation, and donation behavior." Personality and Social Psychology Bulletin 35.1 (2009): 72-84.‏
    12. Fishbein, M. and I. Ajzen, Attitudes and opinions, in P. H. Mussen and M. R. Rosenzweign (eds.), Annual Review of Psychology, 1972.
    13. Furnham, Adrian. "The just world, charitable giving and attitudes to disability." Personality and individual differences 19.4 (1995).‏
    14. Gneezy, Ayelet, et al. "Shared social responsibility: A field experiment in pay-what-you-want pricing and charitable giving." Science 329.5989 (2010).‏
    15. Harrow, J., Jung, T., Pavey, H., & Scott, J. (2011). Donor cultivation in theory and practice.‏
    16. Hyde, Melissa K., and Katherine M. White. "To be a donor or not to be? Applying an extended theory of planned behavior to predict posthumous organ donation intentions." Journal of Applied Social Psychology 39.4 (2009): 880-900.‏
    17. Lang, Hardin, Peter Juul, and Trevor Sutton. Confronting the Terror Finance Challenge in Today’s Middle East. Center for American Progress November 2015
    18. Lassila, Hannareeta. "Humanitarian non-profit organizations’ marketing’s effects on donor behavior in social media." (2010(.
    19. List, John A. "The market for charitable giving" The Journal of Economic Perspectives 25.2 (2011): 157-180.‏
    20. Metawie, Madiha and Mostafa, Rasha H. A. Predictors of Egyptian University Students’ Charitable Intentions: Application of the Theory of Planned Behavior. International Journal of Business and Social Science. Vol. 6, No. 8; August 2015
    21. McMahon, Roz, and Molly Byrne. "Predicting donation among an Irish sample of donors and nondonors: extending the theory of planned behavior." Transfusion 48.2 (2008).
    22. NRC, Special Report on Nonprofit Fundraising Campaigns. Nonprofit Research Collaborative U.S. 2015.
    23. Shang, Jen, and Rachel Croson. "A field experiment in charitable contribution: The impact of social information on the voluntary provision of public goods." The Economic Journal 119.540 (2009).‏
    24. Shearman, Sachiyo M., and Jina H. Yoo. "“Even a penny will help!”: Legitimization of paltry donation and social proof in soliciting donation to a charitable organization." Communication Research Reports 24.4 (2007).‏
    25. Skinner, B. F. (1938). The behavior of organisms. New York: Appleton-Century-Crofts.
    26. Smith, Joanne R., and Andreè McSweeney. "Charitable giving: The effectiveness of a revised theory of planned behaviour model in predicting donating intentions and behaviour." Journal of Community & Applied Social Psychology 17.5 (2007).
    27. Tania M. Veludo-de-Oliveira  Ibrahim S. Alhaidari Mirella Yani-de-Soriano3 Shumaila Y. Yousafzai Comparing the Explanatory and Predictive Power of Intention-Based Theories of Personal Monetary Donation to Charitable Organizations International Society for Third-Sector Research (2016(
    28. Reitsma, Jan, Peer Scheepers, and Manfred Te Grotenhuis. "Dimensions of individual religiosity and charity: cross-national effect differences in European countries?." Review of Religious Research (2006).
    29. Petty, Richard E., and John T. Cacioppo. "The elaboration likelihood model of persuasion." Communication and persuasion. Springer New York, 1986.‏
    30. Veludo-de-Oliveira, Tania M., et al. "Comparing the Explanatory and Predictive Power of Intention-Based Theories of Personal Monetary Donation to Charitable Organizations." VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations (2016).‏
    31. Verhaert, Griet A., and Dirk Van den Poel. "Empathy as added value in predicting donation behavior." Journal of Business Research 64.12 (2011).‏
    32. Watson, J. B. (1929). Behaviorism. New York: W. W. Norton.
    33. Winterich, Karen Page, Vikas Mittal, and William T. Ross. "Donation behavior toward in-groups and out-groups: The role of gender and moral identity." Journal of Consumer Research 36.2 (2009).‏
    34. Winterich, Karen Page, Vikas Mittal, and Karl Aquino. "When does recognition increase charitable behavior? Toward a moral identity-based model." Journal of Marketing 77.3 (2013).‏