استخدام الإيقاع الحركي الجسدي في تنمية بعض المهارات اللغوية لدى أطفال اضطراب طيف التوحد Using physical movement rhythm to develop some language skills in children with autism spectrum disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

10.21608/maml.2025.452228

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية استخدام الإيقاع الحركي الجسدي في تنمية بعض المهارات اللغوية لدى أطفال اضطراب طيف التوحد. وتكونت تكونت من (10) طفلا وطفلة، وتتراوح أعمار الأطفال الزمنية ما بين (6–9) سنة بمتوسط (7.590) وانحراف معياري (0.79784)، ولديهم درجة متوسطة من اضطراب طيف التوحد ، وهي عينة الدراسة الأساسية والتي يتم التحقق من فروض الدراسة عليهم. ومن ثم تم تقسيمهم إلي مجموعتين: مجموعة تجريبية تتلقى الإيقاع الحركي الجسدي (ن =5) أطفال من مركز الجمعية الشرعية لذوى الاحتياجات الخاصة بميت غمر محافظة الدقهلية. ومجموعة ضابطة تدرب بالطريقة المعتادة(ن =5) أطفال من مركز الجمعية الشرعية لذوى الاحتياجات الخاصة بميت غمر محافظة الدقهلية. واستخدم أدوات منها: مقياس جيليام التقديرى لتشخيص أعراض وشدة اضطراب طيف التوحد GARS-3 (ترجمة وتعريب/ عادل عبد الله محمد وعبير أبو المجد، 2020)، ومقياس المهارات اللغويه لدي الاطفال (إعداد/ نهلة عبدالعزيز رفاعي، 2012م)، وأنشطة الإيقاع الحركي الجسدي (إعداد / الباحثة)، وأسفرت النتائج عن فاعلية استخدام الإيقاع الحركي الجسدي في تنمية بعض المهارات اللغوية لدى أطفال اضطراب طيف التوحد.
The aim of the research was to reveal the effectiveness of using physical movement rhythm in developing some language skills in children with autism spectrum disorder. The study consisted of (10) boys and girls, the ages of the children ranged between (6-9) years with a mean of (7.590) and a standard deviation of (0.79784), and they have a medium degree of autism spectrum disorder, and they are the basic study sample on which the study hypotheses were verified. Then they were divided into two groups: an experimental group receiving physical movement rhythm (n = 5) children from the Sharia Association Center for People with Special Needs in Mit Ghamr, Dakahlia Governorate. And a control group trained in the usual way (n = 5) children from the Sharia Association Center for People with Special Needs in Mit Ghamr, Dakahlia Governorate. The tools used were: Gilliam Rating Scale for the Diagnosis of Symptoms and Severity of Autism Spectrum Disorder GARS-3 (translated and Arabized by Adel Abdullah Muhammad and Abeer Abu Al-Majd, 2020), the Children’s Language Skills Scale (prepared by Nahla Abdel Aziz Rifai, 2012), and physical motor rhythm activities (prepared by the researcher). The results showed the effectiveness of using physical motor rhythm in developing some language skills in children with autism spectrum disorder

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية