فعالية استخدام لعب الأدوار في تنمية بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية لدى طفل الروضة The effectiveness of using role-playing in developing some skills to protect against sexual abuse in kindergarten children
1
جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل
2
جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية
10.21608/maml.2025.452223
المستخلص
هدفت الدراسة إلى تحديد بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية التي تتناسب مع اطفال الروضة، وإعداد الانشطة القائمة على لعب الأدوار في تنمية بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية المناسبة لطفل الروضة، وقياس فعالية استخدام لعب الأدوار في تنمية بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية لدى طفل الروضة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي، وتكونت ادوات البحث من المقياس المصور لتنمية بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية لدى طفل الروضة، وأنشطة لعب الأدوار، وتكونت عينة البحث من اطفال المستوى الثاني الذين تتراوح اعمارهم بين 5-6 سنوات بلغ حجمها (60) طفلا تم اخيارهم بالطريقة العشوائية، وتقسيمهم الى مجموعتين متساويتين احداهما تجريبية والاخرى ضابطة، وتوصلت الدراسة الى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطتي درجات أطفال المجموعة الضابطة في التطبيقين القبلي والبعدي على مقياس مهارات الحماية من الإساءة الجنسية، ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطتي درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على مقياس مهارات الحماية من الإساءة الجنسية بعد استخدام أنشطة لعب الأدوار لصالح التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطتي درجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات الحماية من الإساءة الجنسية باستخدام لعب الأدوار لصالح المجموعة التجريبية، واقترحت الدراسة التأكيد على تنمية مهارات الحماية من الإساءة الجنسية لدى طفل الروضة في المناهج التربوية والأنشطة المدرسية في مرحلة الروضة، وتوفير كتيبات إرشادية تتضمن نماذج من أنشطة لعب الأدوار الموجهة خصيصا لطفل الروضة لمساعدة المشرفين والمعلمين على الإستخدام الصحيح لأنشطة لعب الأدوار الموجهة إلى طفل الروضة.
The study aimed to identify some protection skills from sexual abuse that are appropriate for kindergarten children, prepare role-playing activities to develop some protection skills from sexual abuse appropriate for kindergarten children, and measure the effectiveness of using role-playing in developing some protection skills from sexual abuse in kindergarten children. The study relied on the descriptive approach and the quasi-experimental approach. The research tools consisted of a pictorial scale for developing some protection skills from sexual abuse in kindergarten children, and role-playing activities. The research sample consisted of second-level children aged between 5-6 years, amounting to (60) children who were randomly selected and divided into two equal groups, one experimental and the other control. The study concluded that there were no statistically significant differences between the average scores of children in the control group in the pre- and post-applications on the scale of protection skills from sexual abuse, and that there were statistically significant differences between the average scores of children in the experimental group in the pre- and post-applications on the scale of protection skills from sexual abuse after using role-playing activities in favor of the post-application. Statistical significance between the mean scores of the children in the experimental group and the control group in the post-test of the scale of skills to protect against sexual abuse using role-playing in favor of the experimental group. The study suggested emphasizing the development of skills to protect against sexual abuse among kindergarten children in educational curricula and school activities in the kindergarten stage, and providing guidance booklets that include models of role-playing activities specifically directed at kindergarten children to help supervisors and teachers in the correct use of role-playing activities directed at kindergarten children
القداح, امل محمد احمد, عوض, فايزة أحمد عبدالــرازق, & صيام, صفاء على محمود. (2025). فعالية استخدام لعب الأدوار في تنمية بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية لدى طفل الروضة The effectiveness of using role-playing in developing some skills to protect against sexual abuse in kindergarten children. المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة, 12(1), 708-757. doi: 10.21608/maml.2025.452223
MLA
امل محمد احمد القداح; فايزة أحمد عبدالــرازق عوض; صفاء على محمود صيام. "فعالية استخدام لعب الأدوار في تنمية بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية لدى طفل الروضة The effectiveness of using role-playing in developing some skills to protect against sexual abuse in kindergarten children", المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة, 12, 1, 2025, 708-757. doi: 10.21608/maml.2025.452223
HARVARD
القداح, امل محمد احمد, عوض, فايزة أحمد عبدالــرازق, صيام, صفاء على محمود. (2025). 'فعالية استخدام لعب الأدوار في تنمية بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية لدى طفل الروضة The effectiveness of using role-playing in developing some skills to protect against sexual abuse in kindergarten children', المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة, 12(1), pp. 708-757. doi: 10.21608/maml.2025.452223
VANCOUVER
القداح, امل محمد احمد, عوض, فايزة أحمد عبدالــرازق, صيام, صفاء على محمود. فعالية استخدام لعب الأدوار في تنمية بعض مهارات الحماية من الإساءة الجنسية لدى طفل الروضة The effectiveness of using role-playing in developing some skills to protect against sexual abuse in kindergarten children. المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة, 2025; 12(1): 708-757. doi: 10.21608/maml.2025.452223