أثر استراتيجية التعلم التفاعلى على تنمية بعض مفاهيم منهج 2.0 ومتعة التعلم لدى طفل الروضة The impact of the interactive learning strategy on developing some concepts of the 2.0 curriculum and the enjoyment of learning among kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تربية الطفل

10.21608/maml.2025.452215

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى معرفة أثر استراتيجية التعلم التفاعلى على تنمية بعض مفاهيم منهج 2.0 ومتعة التعلم لدى طفل الروضة. واستخدم البحث المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي للمجموعة الواحدة في القياس القبلي والبعدي لمتغيرات البحث. وتكونت العينة من (20) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثانى رياض الأطفال، وتم تطبيق اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لجون رافن على العينة. ولتحقيق هدف البحث تم إعداد مقياس المفاهيم لدى طفل الروضة، استمارة ملاحظة مهارات متعة التعلم لدى طفل الروضة، برنامج قائم على استراتيجية التعلم التفاعلى لتنمية بعض مفاهيم منهج 2.0 لدى طفل الروضة . وتوصلت نتائج البحث إلى: وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياس القبلي والبعدي لأطفال المجموعة التجريبية على مقياس المفاهيم واستمارة ملاحظة مهارات متعة التعلم؛ وهذا يعني أن البرنامج القائم على استراتيجية التعلم التفاعلى قد أثر بشكل كبير فى تنمية بعض مفاهيم منهج 2-0  ومتعة التعلم لدى أطفال المجموعة التجريبية.
The current research aimed to investigate the effect of the interactive learning strategy on developing some concepts of the 2.0 curriculum and the enjoyment of learning among kindergarten children. The research used an experimental approach based on a quasi-experimental design for a single group in the pre- and post-measurement of the research variables. The sample consisted of (20) male and female children from the second level of kindergarten. John Raven's Colored Progressive Matrices test was applied to the sample. To achieve the research objective, a scale of concepts for kindergarten children, a form for observing the skills of learning enjoyment for kindergarten children, and a program based on the interactive learning strategy to develop some concepts of the 2.0 curriculum for kindergarten children were prepared. The research results showed that: There is a statistically significant difference between the average scores of the pre- and post-measurement of the children of the experimental group on the scale of concepts and the form for observing the skills of learning enjoyment; This means that the program based on the interactive learning strategy had a significant impact on the development of some concepts of the 2-0 curriculum and the enjoyment of learning among the children in the experimental group

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية