فعالية برنامج إرشادي في تحسين مفهوم الذات لدى الأطفال المتلعثمين ضحايا التنمر The effectiveness of a guidance program in improving the self-concept of stuttering children who are victims of bullying

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

استهدفت البحث معرفة فعالية برنامج إرشادي في تحسين مفهوم الذات لدى الأطفال المتلعثمين ضحايا التنمُّر، وتكوَّنت عينة البحث من (12) طفلًا وطفلة من الأطفال المتلعثمين ضحايا التنمُّر، تم تقسيمهم عشوائيًّا إلى مجموعتين؛ مجموعة تجريبيَّة (ن=6) ومجموعة ضابطة (ن=6)، واستخدمت البحث الأدوات التالية: مقياس تحديد شدة التَّلعثُم لطفل الروضة (إعداد/ سارة عبد السلام، 2020)، مقياس ضحايا التنمُّر (إعداد/ طه ربيع طه عدوي،2014)، مقياس مفهوم الذات المصور للأطفال العاديين وذوى الاحتياجات الخاصَّة (إعداد/ مديحة محمود الجنادي، ۲۰۱۳)، جلسات البرنامج الإرشادي (إعداد/ الباحثة)، وقد أسفرت البحث عن وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبيَّة والضَّابطة في القياس البعدي على مقياس مفهوم الذات لصالح المجموعة التجريبيَّة، ووجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبيَّة على مقياس مفهوم الذات في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبيَّة على مقياس مفهوم الذات في القياسين البعدي والتتبعي.
The study aimed to know the effectiveness of a guidance program in improving the self-concept of stuttering children who are victims of bullying. The study sample consisted of (12) stuttering children, male and female, who are victims of bullying. They were randomly divided into two groups: An experimental group (n=6) and a control group (n=6). The study used the following tools: Stuttering Severity Scale for Kindergarten Children (prepared by Sarah Abdel Salam, 2020), Bullying Victims Scale (prepared by Taha Rabie Taha Adwi, 2014), Illustrated Self-Concept Scale for Normal and Special Needs Children (prepared by Madiha Mahmoud Al-Janadi, 2013), Guidance Program Sessions (prepared by the researcher). The study revealed statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the self-concept scale in favor of the experimental group, and statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group on the self-concept scale in the pre- and post-measurements in favor of the post-measurement, and the absence of statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group on the self-concept scale in the post- and follow-up measurements

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية