استخدام التعبير الفني في تنمية مهارات الإدراك البصري لدي الأطفال ذوي صعوبات التعلم Using artistic expression to develop visual perception skills in children with learning disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

2 جامعة المنصورة - كلية التربيه- قسم مناهج وطرق تدريس العلوم

3 جامعة المنصورة - كلية التربيه للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي الكشف عن استخدام التعبير الفني في تنمية مهارات الإدراك البصري لدي الأطفال ذوي صعوبات التعلم ، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد مجموعة من المواد والأدوات وقامت بتقنينها عمليًا ، ومن هذة الأدوات : اختبار الفرز العصبي السريع (تعريب وتقنين مصطفى محمد كامل) ، استبانة تحديد مهارات الإدراك البصري المراد تنميتها للأطفال ذوي صعوبات التعلم ، اختبار مهارات الإدراك البصري المصور للأطفال ذوي صعوبات التعلم ، دليل المعلمة لاستخدام التعبير الفني في تنمية مهارات الإدراك البصري للأطفال ذوي صعوبات التعلم
واستخدم البحث الحالي المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي القائم علي تصميم المجموعتين (الضابطة والتجريبية) ، وقد تم تطبيق أدوات البحث علي عينة قوامها (22) طفلاً من ذوي صعوبات التعلم ممن تتراوح أعمارهم من (5-6) سنوات بروضة مدرسة المهندس نصر منصور تعليم أساسي بالحطبة -في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2023-2024)، وتم تطبيق الأدوات قبليًا وبعديًا علي مجموعتي البحث
وأسفرت نتائج هذا البحث عن التالي :
▪ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي علي اختبار مهارات الإدراك البصري للأطفال ذوي صعوبات التعلم لصالح المجموعة التجريبية
▪ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي اختبار مهارات الإدراك البصري للأطفال ذوي صعوبات التعلم لصالح القياس البعدي
▪ يوجد تأثير دال إحصائيًا لإستخدام التعبير الفني في تنمية مهارات
الإدراك البصري للأطفال ذوي صعوبات التعلم من أطفال المجموعة التجريبية
وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بإستخدام التعبير الفني في تنمية مهارات الإدراك البصري لدي الأطفال ذوي صعوبات التعلم
The current research aimed to reveal the use of artistic expression in developing visual perception skills among children with learning difficulties, To achieve this goal, the researcher prepared a set of materials and tools and codified them practically, and these tools include: the rapid neurological screening test (Arabization and codification by Mustafa Muhammad Kamel), a questionnaire to determine the visual perception skills to be developed for children with learning difficulties, a test of pictorial visual perception skills for children with learning difficulties, a teacher’s guide to using artistic expression in developing visual perception skills for children with learning difficulties. Learning difficulties
The current research used the experimental method with a quasi-experimental design based on the design of the two groups (control and experimental). The research tools were applied to a sample of (22) children with learning difficulties aged (5-6) years in the kindergarten of Almohands Nasr Mansour Education School. Basic in Al-Hatba - in the second semester of the school year (2023-2024), and the tools were applied pre- and post-test to the two research groups.
The results of this research resulted in the following:
▪ There are statistically significant differences between the average grades of children, of the experimental group, and a control group in distance measurement of visual perception skills for children with learning difficulties, the experimental group.
▪ There are statistically significant differences between the average grades of the children of the experimental group in the tribal and distance measurements on the visual perception skills test for children with learning difficulties in favor of distance measurement
▪ There is a statistically significant effect of using artistic expression in developing the visual perception skills of children with learning difficulties the from the children of the experimental group.
Within the framework of the results, the researcher recommended using artistic expression to develop visual perception skills in children with learning difficulties

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية