التنمية المستدامة في كتابات أدب الطفل عند أحمد نجيب "دراسة تحليلية" Sustainable development in the writings of children's literature by Ahmed Naguib "An analytical study"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

10.21608/maml.2025.430272

المستخلص

بما أن التنمية المستدامة هي وليدة المجتمع وجزء مهم منه ، وبما أنها وجدت لكي تساعد على التطور الدائم للمجتمع  بمساعدة كل من المؤسسات المتنوعة ، التي تعمل على مد المجتمع بالكفاءات ، والخبرات المهنية  للمساهمة بشكل دائم في النهضة المجتمعية في كافة المجالات ؛ لذا هدفت الدراسة إلى تعّرف مرتكزات التنمية المستدامة في كتابات أدب الطفل، ومؤشرات تحقيقها في إطار تناول عينة عشوائية من كتابات أحمد نجيب بالتحليل ، لقياس مدي تحقيق تلك الكتابات لمرتكزات التنمية المستدامة لدي الطفل ، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الذي تم من خلاله الوصف الشامل لأدب الطفل وتعزيزه لاستراتيجية التنمية المستدامة وتحليل نموذج منه للوقوف علي واقعه . وتحقيقا لأهداف الدراسة جاءت إجراءاتها مقسمه إلي ثلاثة محاور هي : مرتكزات التنمية المستدامة ، وأدب الطفل والاعتبارات السيكولوجية والتربوية، ومعالم التنمية المستدامة  وكتابات أدب الطفل عند "أحمد نجيب" ، ثم الإطار التحليلي للدراسة ، المعني بقياس مؤشرات تحقيق التنمية المستدامة في كتابات "أحمد نجيب". وأخيرا ؛ وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها انتهت الدراسة إلي وضع تصور مقترح كمحاولة لوضع استراتيجية قومية موجهة تهتم بالطفل في إطار نظام اجتماعي داعم تحت مسمي "المشروع التربوي العربي وكتابات أدب الطفل"  , يتم في إطاره تصميم أدب إثرائي للطفل بأنواعه المختلفة يُعِد الطفل في طريق التنمية المستدامة
Since sustainable development is the product of society and an important part of it, and since it was found to help in the permanent development of society with the help of various institutions that work to provide society with competencies and professional expertise to contribute permanently to the societal renaissance in all fields; therefore, the study aimed to identify the foundations of sustainable development in children's literature writings, and indicators of their achievement within the framework of analyzing a random sample of Ahmed Naguib's writings, to measure the extent to which these writings achieve the foundations of sustainable development before the child, and the researcher used the descriptive approach through which a comprehensive description of children's literature and its promotion of the sustainable development strategy was made and a model of it was analyzed to stand on its reality. In order to achieve the objectives of the study, its procedures were divided into three axes: the foundations of sustainable development, children's literature and psychological and educational considerations, and the features of sustainable development and children's literature writings by "Ahmed Naguib", then the analytical framework of the study, concerned with measuring indicators of achieving sustainable development in the writings of "Ahmed Naguib". Finally; In light of the results reached, the study concluded with the development of a proposed vision as an attempt to develop a directed national strategy concerned with the child within the framework of a supportive social system under the name of “The Arab Educational Project and Children’s Literature Writings”, within which enrichment literature for the child is designed in its various types, preparing the child on the path to sustainable development

الكلمات الرئيسية