فاعلية برنامج اثرائي لتعزيز مهارات المربيات قائم على استثمار القصة لتنمية المهارات اللغوية لدى أطفال ما قبل المدرسة The effectiveness of an enrichment program to enhance the skills of teachers based on storytelling to develop language skills in preschool children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملك عبدالعزيز

10.21608/maml.2025.430262

المستخلص

تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج اثرائي يقوم على استثمار قصص الأطفال لتعزيز مهارات المربيات من المتخصصات والأمهات بهدف تنمية مهارات الطفل اللغوية. اتبعت الدراسة المنهج الشبه تجريبي واستندت في جمع البيانات على مقياس صُمم لقياس درجة وعي المشاركات من البرنامج عن أهمية وطرق استثمار القصص لتنمية مهارات الطفل اللغوية. أما عن عينة الدراسة فهي قصدية حيث وجهت استمارة التسجيل للبرنامج إلى طالبات جامعة الملك عبدالعزيز تحديداً من قسمي الطفولة المبكرة والعلوم الأسرية. تم تطبيق البرنامج على 20 مشاركة من المتخصصات وأظهرت النتائج فعالية البرنامج المطبق في تعزيز مهاراتهن في استثمار القصة بهدف تنمية مهارات القراءة والكتابة والاستماع والتحدث، واُختتمت الدراسة باستعراض البرنامج المُطبق في الدراسة. كما استخلصت الدراسة العديد من التوصيات الداعمة في مجال تنمية المهارات اللغوية لطفل ماقبل المدرسة وإبراز دور القصة وأنشطتها في تطوير لغة الأطفال ، والمساهمة في تطوير برامج لإثراء مهارات الأمهات والمتخصصات في تعليم أطفالهم تحقيقاً لمفهومي الاستدامة في تعزيز مهارات المربيين وتحقيق  الشراكة مع الأسرة والمجتمع.
This study aims to investigate the effectiveness of an enrichment program based on investing in children's stories to enhance the skills of educators as mothers and childhood specialists. The study followed a quasi-experimental approach and relied on collecting data from a scale designed to measure the degree of awareness of beneficiaries regarding the importance and methods of investing in stories to develop language skills before and after attending the program. As for the study sample, it was intentional, as the program registration form was directed to female students at King Abdulaziz University, specifically from the departments of early childhood and family sciences. The program was applied to 20 participants, and the results based on the beneficiaries' perspectives revealed the effectiveness of the implemented program. The results were delivered in the efficacy of the program through developing awareness about investments in reading, writing, listening and speaking skills. The study concluded with a proposed review of the implemented program. Also, the study extracted many supportive recommendations in the areas of sustainability and partnership with the family and society.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية