مستوى الوظائف التنفيذيَّة لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم The level of executive functions in children with mild intellectual disabilities who are capable of learning

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

10.21608/maml.2025.430261

المستخلص

       هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الوظائف التنفيذيَّة لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم, وأجريت الدراسة على عينة قوامها (30) طفلا من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم بمدرسة التربية الفكرية بالزقازيق محافظة الشرقية, وتكونت العينة من (18) ذكور, (12) إناث , والذين تتراوح أعمارهم ما بين (9: 12) عاما  بمتوسط حسابى (10,767) وانحراف معيارى (0,828) والمتوسط الحسابى لمعدل الذكاء لديهم يبلغ (62,500) وإنحراف معيارى يبلغ (5,649) , وتكونت أدوات الدراسة من (مقياس ستانفورد بينيه لقياس الذكاء الصورة الخامسة ( تعريب/ محمود ابو النيل ،2011) , (مقياس الوظائف التنفيذية للأطفال العاديين وذوى الاحتياجات الخاصة ( عبد العزيز السيد الشخص, 2020). وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود تباين في مستوى الوظائف التنفيذية لدى الأطفال المعاقين عقليا "القابلين للتعلم" , كما توصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات درجات الوظائف التنفيذية بين الأطفال (ذكور- إناث) المعاقين عقليا "القابلين للتعلم
      The current study aimed to identify the level of executive functions in mentally disabled children who are capable of learning. The study was conducted on a sample of (30) children with mental disabilities who are capable of learning at the Intellectual Education School in Zagazig, Sharqia Governorate. The sample consisted of (18) males and (12) females, aged between (9 to 12) years, (9:12) years with an average of (10.767) and a standard deviation of (0.828), and the average IQ score is (62.500) with a standard deviation of (5.649). The study tools consisted of the Stanford-Binet Intelligence Scale, Fifth Edition (Translation/ Mahmoud Abu Al-Nil, 2011), and the Executive Functioning Scale for Normal and Special Needs Children (Abdulaziz Al-Sayed Al-Shakhs, 2020). The study results revealed a variation in the level of executive functions among "trainable" mentally disabled children. The results also indicated statistically significant differences in the average scores of executive functions between "trainable" mentally  disabled children (males and females).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية