فعاليه استخدام الانشطه القائمه على التعليم المتمايز فى تنميه بعض المفاهيم العلميه لدى طفل الروضه Research title: "The Effectiveness of Using Activities Based on Differentiated Instruction in Developing Some Scientific Concepts in Kindergarten Children."

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الطفولة المبكرة كلية التربية جامعه الطائف

10.21608/maml.2025.429139

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية بعض المفاهيم العلمية باستخدام الأنشطة القائمة على التعليم المتمايز لطفل الروضة.
وتكونت عينة البحث من: (30) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثاني بروضة مدرسة الروضة الأولى للمجموعة التجريبية، وقد درست المجموعة التجريبية بعض المفاهيم العلمية باستخدام الأنشطة القائمة على التعليم المتمايز، و(30) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثاني بروضة مدرسة أجنادين للمجموعة الضابطة؛ حيث درست المجموعة الضابطة بعض المفاهيم بالطريقة المعتادة.
واستخدم البحث الأداة التالية: اختبار المفاهيم العلمية المصور، وتم تطبيق الأداة قبليًا وبعديًا على عينة البحث.
وأسفرت نتائج البحث عن:

فعالية استخدام الأنشطة القائمة على التعليم المتمايز فى تنميه بعض المفاهيم العلمية لدى طفل الروضة.

إلقاء الضوء على طريقة جديدة تساعد طفل الروضة على تنمية المفاهيم العلمية بطريقة متنوعة وممتعة للطفل من خلال التعليم المتمايز مما يتيح للطفل التعلم بعيد المدى
The current research aimed to develop some scientific concepts using activities based on differentiated instruction for kindergarten children.
The research sample consisted of: (30) boys and girls from the second level of kindergarten at First Kindergarten School for the experimental group. The experimental group studied some scientific concepts using activities based on differentiated instruction. The control group consisted of (30) boys and girls from the second level of kindergarten at Ajnadeen School for the control group. The control group studied some concepts using the usual method.
The research used the following tool: the illustrated scientific concepts test. The tool was administered pre- and post-tests to the research sample.
The research results revealed:

The effectiveness of using differentiated instruction-based activities in developing some scientific concepts in kindergarten children.

2. Shedding light on a new method that helps kindergarten children develop scientific concepts in a diverse and enjoyable way through differentiated instruction, enabling children to learn long-term

الكلمات الرئيسية