برنامج قائم على الدمج بين الأنشطة الحسية والرقمية لتنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طفل الروضة A Program Based on the Integration of Sensory and Digital Activities to Develop Cyber Security Awareness In Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة دمنهور - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم التربوية

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على مدى فعالية برنامج قائم على الدمج بين الأنشطة الحسية والرقمية لتنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طفل الروضة، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بالمفاهيم الخاصة بالأمن السيبرانى، و اختبار الأمن السيبرانى المصور لطفل الروضة وأيضا برنامج قائم على الدمج بين الأنشطة الحسية والرقمية.
وتكونت عينة البحث من  أطفال الروضة المستوى الثاني(6- 7) سنوات، مكونة من (60) طفلا وطفلة مقسمين إلى (30) طفلًا وطفلًة عينة ضابطة و (30) طفلًا وطفلًة عينة تجريبية من أطفال مدرسة الزهور للتعليم الأساسي بمدينة المحمودية محافظة البحيرة ، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي لتحديد أثر البرنامج القائم على الدمج بين الأنشطة الحسية والرقمية لتنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طفل الروضة
وقد أسفرت  النتائج عن فعالية الدمج بين الأنشطة الحسية والرقمية لتنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طفل الروضة
The research aims to investigate the effectiveness of a program that integrates sensory and digital activities in developing cybersecurity awareness among kindergarten children. To achieve this objective, a set of cybersecurity concepts was designed, along with an illustrated cybersecurity test for kindergarten children and a program that integrates sensory and digital activities.
The research sample consisted of second-level kindergarten children aged 6 to 7 years, comprising 60 children (29 boys and 31 girls). The sample was divided into a control group of 30 children (14 boys and 16 girls) and an experimental group of 30 children (15 boys and 15 girls) from Al-Zohour Primary School in Al-Mahmoudia City, Beheira Governorate. A quasi-experimental design assessed the program's impact of integrating sensory and digital activities on developing cybersecurity awareness among kindergarten children.
The results demonstrated the effectiveness of integrating sensory and digital activities in enhancing cybersecurity awareness among kindergarten children

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية