أنشطة تعليمية مقترحة في ضوء استراتيجية البنتاجرام Pentagram وأثرها على تنمية مهارات التفكير التصميمي لدى طفل الروضة Suggested educational activities in light of the Pentagram strategy and its impact on developing design thinking skills among kindergarten children

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة المنصورة - كلية التربيه- قسم مناهج وطرق تدريس العلوم

المستخلص

استهدف البحث الحالي تعرف فاعلية توظيف أنشطة تعليمية مقترحة في ضوء إستراتيجية البنتاجرام Pentagram في تنمية مهارات التفكير التصميمي لدى طفل المستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال، ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة البحث قوامها (60طفلا وطفلة) مقسمين إلى (30 طفلا وطفلة) للمجموعة التجريبية، (30 طفلا وطفلة) للمجموعة الضابطة، من أطفال المستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال ممن تترواح أعمارهم الزمنية (5- 6سنوات)، بروضة معهد شبراملس الابتدائي الأزهري، التابع لإدارة زفتى التعليمية الأزهرية، التابعة للإدارة المركزية لمنطقة الغربية الأزهرية، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين (التجريبية، والضابطة)، ولتحقيق هدف البحث، تم إعداد الأدوات التالية: قائمة مهارات التفكير التصميمي الملائمة لأطفال المستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال، اختبار مهارات التفكير التصميمي لطفل المستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال، كراسة أنشطة الطفل لتنمية مهارات التفكير التصميمي لدى طفل المستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال من خلال أنشطة تعليمية مقترحة مصممة في ضوء إستراتيجية البنتاجرام، دليل المعلمة لتنمية مهارات التفكير التصميمي لدى طفل المستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال من خلال أنشطة تعليمية مقترحة مصممة في ضوء إستراتيجية البنتاجرام، وبتطبيق أدوات البحث ومواد المعالجة التجريبية، أوضحت نتائج التطبيق التجريبي الأثر الفعال للأنشطة التعليمية المقترحة المصممة في ضوء إستراتيجية البنتاجرام Pentagram في تنمية مهارات التفكير التصميمي لدى طفل المستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال (المجموعة التجريبية)، كما تم التحقق من صحة فرضي البحث؛ حيث وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدى لاختبار مهارات التفكير التصميمى لصالح (في اتجاه) المجموعة التجريبية، كذا وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدى لاختبار مهارات التفكير التصميمى لصالح (في اتجاه) القياس البعدي، وفي ضوء النتائج أوصى البحث بأهمية: اعتماد الأنشطة التعليمية المقترحة المصممة في ضوء إستراتيجية البنتاجرام المعدة لأغراض البحث الحالي؛ للعمل به بشكل جزئي داخل الروضات بالمعاهد الأزهرية، إعداد كودار من معلمات رياض الأطفال في أثناء الخدمة، وتدريبهن على إستراتيجيات البناء المعرفي الحديثة والمطروحة بالساحة التربوية كإستراتيجية البنتاجرام؛ لتوظيفها بموضوعات التعلم أو تصميم أنشطة تعليمية تستهدف التصدي للمشكلات؛ لتدريب الأطفال على السلوك الذكي في معالجة المعلومات وتوظيفها كعملية إجرائية لإدارة وتنظيم التفكير لإنجاز المهام بفاعلية، وإعداد كودار من معلمات رياض الأطفال في أثناء الخدمة، وتدريبهن على تنمية مهارات التفكير المختلفة لدى الأطفال بتوظيف مدخلات وإستراتيجيات حديثة داخل الروضات.
The practical research aimed to effectively identify and employ technology in light of the renaissance of the five-point pentagram in developing creative thinking in a child of the second level of kindergarten. To achieve this goal, it was chosen to retrieve the research on (60 boys and girls) divided into (30 boys and girls) experimental skills, (30 A child and child) is a distinguished member, from the children of the second level of kindergarten, including permanent ones (5-6 years), in the kindergarten of the Shabramls Primary Institute, Al-Azhar, Ibtikar Zefta, Al-Azhar Educational Center, affiliated with the central administration to start the Western Al-Azhar study, and the entire descriptive and analytical approach was used. Quasi-experimental with two courses (experimental and control), and to achieve the goal of the research, the following tools were prepared: a list of design thinking skills suitable for children at the second level of kindergarten, design thinking skills for children at the second level of kindergarten, a brochure for activating children’s creative thinking skills in The second-level kindergarten child through how to program specially designed in light of the pentagram’s creativity, the teacher’s guide to developing design thinking in the second-level kindergarten child through educational tools designed in light of the pentagram’s creativity, and the application of research skills tools. Experimental experience, not results. Experimental application The effective impact of educational activities and thus in light of the development of the five-point pentagram in developing the creative thinking skills of the child at the second level of kindergarten (the experimental group), and the validity of the two research hypotheses was verified; Where there is a statistically significant difference between the members of the experimental group in the measurements and the control group in the measurement tools, guidance and guidance, and communication skills (in the direction of) the experimental group, and also there is a statistically significant difference between three members of the experimental group in the pre- and post-measurements in the thinking and communication skills disturbances in the direction (in the direction) of the procedures. Measurement, and in light of the most reliable results, research is important: relying on direct scientific evidence in developing programs to produce barrels for the purpose of the current research; Partial work is being done within the Palm Technical Al-Azhar kindergartens, preparing a group of modern kindergarten teachers during service, and training them on strategies for creating creativity in the field of creativity and proposals in the educational arena, such as the production strategy; To employ it in learning topics or unlimited design of shapes; To train children on intelligent behavior in information and to employ it as an innovative procedural process and diversity of thinking to achieve effectiveness, and the need for a cadre of in-service kindergarten teachers, and to train them to develop the thinking skills of different children by employing modern inputs and strategies within kindergartens.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية