فنيات لوفاس كمدخل لتنمية الانتباه المشترك لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد Lovaas techniques as an introduction to developing joint attention in children with autism spectrum disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

تركز الورقة البحثية على موضوع فنيات لوفاس ودورها مع الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، والمبادئ الأساسية التي يقوم عليها لوفاس، والعوامل المؤثرة في فعالية التعزيز، وأهمية مشاركة الأسرة في تدريب الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وكذلك مفهوم الانتباه المشترك ومكوناته، والعوامل المؤثرة فيه وأهميته، ومداخل وأساليب علاج القصور فيه، وتوصي الورقة البحثية ببعض المقترحات والتوصيات التي تساعد على الاستفادة من فنيات لوفاس في تنمية الانتباه المشترك لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد.
The research paper focuses on the subject of Lovass techniques and their role with children with autism spectrum disorder, the basic principles upon which Lovaas is based, the factors influencing the effectiveness of reinforcement, the importance of family participation in training children with autism spectrum disorder, as well as the concept of joint attention and its components, the factors influencing it and its importance. And approaches and methods for treating its deficiency. The research paper recommends some suggestions and recommendations that help benefit from Lovaas techniques in developing joint attention in children with autism spectrum disorder.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية