"فعالية برنامج تدريبي لمعلمة رياض الأطفال قائم علي استخدام الملصقات الإعلامية التربوية الإلكترونية لتنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى طفل الروضة" "The effectiveness of a training program for a kindergarten teacher based on the use of electronic educational media posters to develop some mathematical concepts among kindergarten children"

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحديد أثر فعالية برنامج تدريبي لمعلمة
رياض الأطفال قائم على استخدام الملصقات الإعلامية التربوية الإلكترونية لتنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى طفل الروضة، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد مجموعة من المواد والأدوات وقامت بتقنينها علميًا، ومن هذه الأدوات: استبانة ببعض المفاهيم الرياضية لطفل الروضة، اختبار أدائي لمفاهيم معلمات رياض الأطفال في تصميم الملصقات الإعلامية، مع تصميم البرنامج التدريبي لمعلمات رياض الأطفال على استخدام الملصقات الإعلامية التربوية الإلكترونية.
واستخدم البحث المنهج التجريبي، وقد تم تطبيق أدوات البحث على عينة قوامها (60) معلمة بمرحلة رياض الأطفال بمدارس المنصورة كولدج الحديثة للغات، وقسمت إلى مجموعة تجريبية قوامها (30) معلمة، وأخرى ضابطة قوامها (30) معلمة، وتم تطبيق الأدوات قبليًا وبعديًا على مجموعتي البحث.
وأسفرت نتائج هذا البحث عن التالي:
- فاعلية البرنامج التدريبي لمعلمات رياض الأطفال.
- إمكانية استخدام الملصقات الإعلامية التربوية الإلكترونية لتنمية بعض المفاهيم الرياضية.
- فاعلية المعالجة التجريبية لأدوات البحث قبليا وبعديا.
وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة باستخدام الملصقات الإعلامية التربوية الإلكترونية لتنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى طفل الروضة
The current research aimed to determine the impact of the effectiveness of a training program for the kindergarten teacher based on the use of electronic educational media posters to develop some mathematical concepts for the kindergarten child, and to achieve this goal, the researcher prepared a set of materials and tools and codified them scientifically, and these tools include: Identification of some mathematical concepts for kindergarten children, a performance test of the concepts of kindergarten teachers in designing media posters, with the design of the training program for kindergarten teachers on the use of electronic educational media posters.
The research used the experimental method, and the research tools were applied to a sample of (60) kindergarten teachers in Mansoura College Modern Language Schools, and was divided into an experimental group of (30) teachers, and another control group of (30) teachers, and the tools were applied before and after the two research groups.
The results of this search revealed the following:
The effectiveness of the training program for kindergarten teachers.
The possibility of using electronic educational media posters to develop some mathematical concepts.
Effectiveness of experimental processing of research tools before and after.
Within the framework of the results, the researcher recommended the use of electronic educational media posters to develop some mathematical concepts for kindergarten children.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية