برنامج تدريبي قائم علي مهام التماسك المركزى في تحسين الإنتباه المشترك وأثره علي الإستخدام الإجتماعي للغة لدي أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد A training program based on central coherence tasks in improving joint attention and its impact on the social use of language in children with autism spectrum disorder.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة دمنهور - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

هدف البحث  الحالي  إلي الكشف عن فعالية برنامج تدريبي قائم علي مهام التماسك المركزي في تحسين الإنتباه المشترك واستخدام الإجتماعي للغة لدي أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ،واعتمد البحث علي المنهج شبه التجريبي وتكونت العينة من (10)أطفال ممن يعانون من اضطراب طيف التوحد،تراوحت أعمارهم ما بين (7-9)عام،بمتوسط حسابي(7.000) وانحراف معياري(0.756) ،بجمعية التأهيل الإجتماعي لرعاية الفئات لخاصة (مشهورة برقم133)، وجمعية شمس البر لرعاية الفئات الخاصة ( مشهرة برقم 1064)، بمحافظة الجيزة ، و تم استخدام الأدوات التالية: مقياس الإنتباه المشترك ، ومقياس الإستخدام الإجتماعي للغة كلاهما إعداد / الباحثة، وبرنامج التدريبي قائم علي مهام التماسك المركزي(إعداد الباحثة)،وأسفرت النتائج عن فعالية البرنامج التدريبي في تحسين الإنتباه المشترك ،والإستخدام الإجتماعي للغة لدي أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ، كذلك استمر بقاء أثر البرنامج بعد مرور شهر من تطبيقه .
The aim of the current research is to reveal the effectiveness of a program based on the central coherence skill in improving joint attention and social use of language among children with autism spectrum disorder. The research relied on the quasi-experimental approach and the sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder, their ages ranged Between 7-9 years, with an arithmetic mean of (7.000) and a standard deviation of (0.756), at the Social Rehabilitation Association for the Care of Special Groups (known as No. 133), and the Shams al-Bar Association for the Care of Special Groups (known as No. 1064), in Giza Governorate, and the tools were used The following: The Joint Attention Scale and the Social Use of Language Scale, both prepared by the researcher, and the training program is based on central coherence tasks (prepared by the researcher). The results resulted in the effectiveness of the program in improving joint attention and the social use of language among children with autism spectrum disorder. The results also continued to remain the effect of the program after a month of its implementation

الكلمات الرئيسية