أثر استخدام استراتيجية التواصل التقني لتنمية مفاهيم ما قبل القراءة لدى الأطفال ضعاف السمع في ضوء التحول الرقمي The Effect of using the Technical Communication Strategy to Develop pre-Reading Concepts Among Hearing-Impaired Children in the Famework of Digital Transformation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحديد أثر استخدام استراتيجية التواصل التقني لتنمية مفاهيم ما قبل القراءة لدى الأطفال ضعاف السمع فى ضوء التحول الرقمي، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بإعداد مجموعة من المواد والأدوات وقام بتقنينها علميًا، ومن هذه الأدوات: قائمة مفاهيم ما قبل القراءة لدى الأطفال ضعاف السمع، اختبار إلكتروني لبعض مفاهيم ما قبل القراءة، مع تصميم أنشطة قائمة على استخدام استراتيجية التواصل التقني لتنمية مفاهيم ما قبل القراءة لدى الأطفال ضعاف السمع.
واستخدم البحث المنهج التجريبي، وقد تم تطبيق أدوات البحث على عينة قوامها (10) أطفال في مدرسة ضعاف السمع الإبتدائية بميت حدر بمدينة المنصورة، وقسمت إلى مجموعة تجريبية قوامها (5) أطفال، وأخرى ضابطة قوامها (5) أطفال، وتم تطبيق الأدوات قبليًا وبعديًا على مجموعتي البحث.
وأسفرت نتائج هذا البحث عن التالي:

فاعلية استخدام استراتيجية التواصل التقني في تنمية مفاهيم ما قبل القراءة.
إمكانية دمج استراتيجية التواصل التقني مع التحول الرقمي لتنمية مفاهيم ما قبل القراءة.
فاعلية المعالجة التجريبية لأدوات البحث قبليا وبعديا.

وفي ضوء النتائج أوصى الباحث باستخدام استراتيجية التواصل التقني في تنمية مفاهيم ما قبل القراءة لدى الأطفال ضعاف السمع في ضوء انتشار ثقافة التحول الرقمي.
The current research aimed to determine the impact of using the technical communication strategy to develop pre-reading concepts among hearing-impaired children in the light of digital transformation, and to achieve this goal, the researcher prepared a set of materials and tools and codified them scientifically, including: a list of pre-reading concepts for hearing-impaired children, an illustrated electronic test for some pre-reading concepts, with the design of activities based on the use of technical communication strategy to develop pre-reading concepts in hearing-impaired children.
The research used the experimental method, and the research tools were applied to a sample of (10) children in the Hearing Impaired Primary School in Mit Haddar in Mansoura, and was divided into an experimental group of (5) children, and another control group of (5) children, and the tools were applied before and after to the two research groups.
The results of this search revealed the following:

The effectiveness of using Technical Communication Strategy in developing pre-reading concepts.
The possibility of integrating the Technical Communication Strategy with digital transformation to develop pre-reading concepts.
Effectiveness of experimental processing of research tools before and after.

Through the previous results, the researcher recommended the use of the Technical Communication Strategy in developing pre-reading concepts among hearing-impaired children in light of the spread of the culture of digital transformation

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية