إستخدام إستراتيجية تدريب الأقران لتحسين التكيف الإجتماعي لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم Using peer training strategy to improve social adjustment of kindergarten children with learning disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة اسيوط - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

2 جامعة اسيوط- كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التحقق من أثر استخدام استراتيجية تدريب الاقران في تحسين التكيف الاجتماعي  لاطفال ، حيث تكونت عينة البحث من (16) طفل وطفلة من ذوي صعوبات التعلم بالمستوى الثاني بالروضة الملحقة بمدرسة بنت النيل بمركز طهطا محافظة سوهاج، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين التجريبية (8) والضابطة (8)، وتم استخدام الادوات التالية: مقياس التكيف الاجتماعي المصور لطفل الروضة ( إعداد الباحثة) واستراتيجية تدريب الأقران لتحسين التكيف الاجتماعي لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم (إعداد الباحثة)، وتوصل البحث الحالي إلي عدة نتائج منها توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي في مقياس التكيف الاجتماعي المصور لطفل الروضة لصالح التطبيق البعدي، "توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي في مقياس التكيف الاجتماعي المصور لطفل الروضة لصالح المجموعة،لا توجد فروق دالة 
إحصائيا بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والتتبعي (بعد شهرين من التطبيق البعدي) في مقياس التكيف الاجتماعي المصور لطفل
The current research aims to verify the effect of using the peer training strategy in improving the social adjustment of children, where the research sample consisted of (16) boys and girls with learning difficulties in the second level in the kindergarten attached to the Bint El-Nil School in Tahta Center, Sohag Governorate, and the semi-experimental approach was used with two groups  Experimental (8) and control (8), and the following tools were used: the illustrated social adaptation scale for kindergarten children (prepared by the researcher) and the peer training strategy to improve the social adaptation of kindergarten children with learning difficulties (prepared by the researcher). The current research reached several results, including that there are significant differences  Statistically between the mean ranks of the scores of the children of the experimental group in the pre and post applications in the illustrated social adaptation scale for the kindergarten child in favor of the post application, "There are statistically significant differences between the mean ranks of the scores of the children of the control and experimental groups in the post measurement in the scale of the illustrated social adaptation of the kindergarten child in favor of the group, no  There are statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the post and follow-up applications (after two months of the post application) in the pictured social adaptation scale for a child

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية