استخدام الأنشطة المسرحية لتنمية مفاهيم حماية الجسم لدى الأطفال المعاقين عقلياً Using theatrical activities to develop concepts of body protection among mentally handicapped children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة المنصورة - كلية التربيه- قسم مناهج وطرق تدريس العلوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية مفاهيم حماية الجسم لدى الأطفال المعاقين عقلياً من خلال استخدام الأنشطة المسرحية ، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد مجموعة من المواد والأدوات وقامت بتقنيتها علمياً ومن هذه الأدوات استبيان تحديد مفاهيم حماية  الجسم لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم، واختبار مفاهيم حماية الجسم المصور لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم، ومقياس مفاهيم حماية الجسم المصور لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين
للتعلم.
واستخدم البحث المنهج التجريبي ، وقد تم تطبيق أدوات البحث على عينة قوامها (20) طفلاً وطفلة من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم بمدرستين هما : مدرسة التربية الفكرية بالسنبلاوين، ومدرسة التربية الفكرية بمدينة أجا، قسمت إلى مجموعة تجريبية قوامها (10) أطفال ، وأخرى ضابطة قوامها(10) أطفال ، وتم تطبيق الأدوات قبلياً وبعديا على مجموعتي البحث .

وأسفرت نتائج هذا البحث عن التالي: توجد فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدي) للاختبار الجانب المعرفي لصالح التطبيق البعدي.
"توجد فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدي لمقياس الجانب السلوكي المصور الصالح المجموعة التجريبية.

وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة باستخدام الأنشطة المسرحية لتنمية مفاهيم حماية الجسم لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
The aim of the current research is to develop the concepts of body protection among mentally handicapped children through the use of theatrical activities, To achieve this goal, the researcher prepared a set of materials and tools and used them scientifically. Among these tools is a questionnaire defining body protection concepts for mentally handicapped children who are able to learn And testing the concepts of protecting the depicted body among the mentally retarded children who are able to learn, and measuring the concepts of protecting the depicted body among the mentally retarded children who are able to learn The research used the experimental method, and the research tools were applied to a sample of (20) boys and girls who are mentally handicapped children who are able to learn in two schools: the School of Intellectual Education in Sinblaween, and the School of Intellectual Education in Aja It was divided into an experimental group of (10) children, and a control group of (10) children, and the tools were applied before and after on the two research groups The results of this research revealed the following: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the two applications (pre and post) of the cognitive side test in favor of the post application
 There are statistically significant differences between the mean scores of the children of the two groups (the experimental and the control) in the post application of the valid illustrated behavioral aspect scale of the experimental group In light of the results, the researcher recommended the use of theatrical activities to develop the concepts of body protection among mentally retarded children who are able to learn

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية