أثر استخدام الألعاب الحسية لمنتسوري في تنمية بعض مفاهيم ما قبل العدد لدي طفل الروضة The effect of using Montessori sensory games on developing some pre-number concepts among kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة كفر الشيخ - كلية التربية - قسم رياض الأطفال

المستخلص

هدف البحث: استخدام الألعاب الحسية لمنتسوري في تنمية بعض مفاهيم ما قبل العدد لدي طفل الروضة.
عينة البحث: اقتصر البحث علي عينة مكونة من (60) طفلاً وطفلةً من أطفال المستوى الأول لرياض الأطفال، تتراوح أعمارهم بين 4-5 سنوات تقريبا، تم تقسيمهم إلي (30) طفلاً وطفلةً للمجموعة التجربية ، و(30) طفلاً وطفلةً للمجموعة الضابطة.
منهج البحث: استخدمت الباحثة المنهج التجريبي القائم علي تصميم المجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة.
أدوات البحث : لتحقيق هدف البحث تم إعداد الأدوات التالية:

إستبانة مفاهيم ما قبل العدد لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)
إختبار مفاهيم ما قبل العدد المصور لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)
برنامج لتنمية بعض مفاهيم ما قبل العدد لدي طفل الروضة في ضوء الألعاب الحسية لمنتسوري. (إعداد الباحثة)

نتائج البحث : توصلت الدراسة إلي:

توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين (التجريبية والضابطة ) في التطبيق البعدي لاختبار مفاهيم ما قبل العدد المصور لصالح المجموعة التجريبية .
توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدي) لإختبار مفاهيم ما قبل العدد المصور لصالح التطبيق البعدي.

This research aimed to develop some pre-number concepts for kindergarten children through using the Montessori sensory games.
The research sample consisted of (60) children (males & females) among level one children. The sample was divided into two groups: the first is experimental consisting of (30) children (males & females). The other consists of (30) children (males & females) for the control group.
The experimental approach was the experimental method based on the design of the two groups, one experimental and the other control.
Tools and materials

questionnaire to identify pre-number concepts that can be developed for a kindergarten child "prepared by the researcher"
test of pre-number concepts for a kindergarten child "prepared by the researcher"
program to develop some pre-number concepts for a kindergarten child in the light of Montessori sensory games "prepared by the researcher

The results of the research revealed that

There were statistically significant differences between the mean scores of the children of the two groups (experimental and control) in the post application of the pre-number picture concepts test in favor of the experimental group.
there were statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental and control groups in the illustrated pre-number concepts test in favor of the experimental group in the post application .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية