استخدام استراتيجية القصة المصورة لتنمية مفاهيم الأمن والسلامة وخفض قصور الانتباه لدي الأطفال المعاقين عقلياً The usage of pictorial story stralegy to develop the concepts of security and safety and attention deficit reduction for mentally handicapped children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة المنصورة - كلية التربيه- قسم مناهج وطرق تدريس العلوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية استخدام استراتيجية القصة المصورة لتنمية مفاهيم الأمن والسلامة وخفض قصور الانتباه لدي الأطفال المعاقين عقليا؛ ولتحقيق هذا الهدف سعى البحث للإجابة عن السؤال الرئيسي التالي: " ما فاعلية استخدام استراتيجية القصة المصورة لتنمية مفاهيم الأمن والسلامة وخفض قصور الانتباه لدي الأطفال المعاقين عقلياً؟"
وتكونت عينة البحث من (24) طفلاً وطفلة من أطفال الصف (الأول والثاني) الابتدائي للمعاقين عقلياً القابلين للتعلم، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين الأولي مجموعة تجريبية: وتشمل (12) طفلاً وطفلة من مدرسة التربية الفكرية بالمنصورة، تم تنمية مفهوم الأمن والسلامة وخفض قصور الانتباه من كتب الأنشطة العلمية واللغة العربية من خلال استخدام استراتيجية القصة المصورة والمجموعة الضابطة: تشمل (12) طفلاً وطفلة من مدرسة التربية الفكرية باجا درسوا المقرر وفقاً للطريقة المعتادة، وقامت الباحثة بإعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في: " قائمة مفاهيم الأمن والسلامة، ودليل المعلمة، وكراسة النشاط للطفل، بالإضافة إلى إعداد أدوات البحث المتمثلة في: اختبار مفاهيم الأمن والسلامة المصور، مقياس تقدير قصور الانتباه." وقد اسفرت نتائج البحث عن فاعلية استخدام استراتيجية القصة المصورة لتنمية مفاهيم الأمن والسلامة وخفض قصور الانتباه لدي الأطفال المعاقين عقلياً، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات، والبحوث المقترحة.
The present treatise is aim is to prove the effectiveness of the wage of the pictorial story to enhance the concepts of security and safety, and attention deficit reduction among mentally handicapped children.
Achieve this goal, the treatise endeared to answer the following main question: how effective is the usage of a pictorial story strategy to boost the concepts of strategy and safety, and attention deficit reduction among mentally handicapped children?
The research sample consisted of (24) boys and girls from the first and second primary school children who are mentally handicapped who are able to learn. The sample is divided into two groups. The first group is experimental; it included 12 boys and girls from the Mansoura special education school where the concept of security and safety and attention deficit reduction is developed from scientific activity books and Arabic language through the usage of pictorial story strategy.
The second group is controlled; it included 12 boys and girls from Aga special   education school where they studied the course in the usual way.
The researcher prepared the experimental remedial materials which are: a list of security and safety concepts, teacher’s guide, children’s activity brochure, in addition to the research tools represented in; pictorial security and safety test, attention deficit reduction evaluation standard. The research results showed that the evocativeness of the usage of the pictorial story strategy to enhance the security and safety concepts, and attention deficit reduction for mentally handicapped children.
In the light of these results, the researcher gave some recommendations and suggested researches.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية